گوناگون

آزمایش کذایی، کار فیس‌بوک را به تحقیق و تفحص کشاند!

آزمایش کذایی، کار فیسبوک را به تحقیق و تفحص کشاند!در حالی که در چند روز گذشته و از زمان افشای اقدام فیس‌بوک در راستای انجام یک آزمایش سری ‌روی تقریبا ۷۰۰ هزار کاربر این شبکه اجتماعی، انتقادات فراوانی از نحوه رفتار این شرکت در فضای آنلاین و در میان کار‌شناسان وب صورت گرفته، آخرین اخبار حاکی از آن است که کار فیس‌بوک و مارک زاکربرگ گویا به تحقیق و تفحص از سوی یکی از نهادهای نظارتی انگلستان کشیده شده است.

به گزارش «تابناک» پس از افشای آزمایش سری که فیسبوک در سال ۲۰۱۲ طی مدت یک هفته ‌روی حدود ۷۰۰ هزار کاربر این شبکه اجتماعی انجام داد تا از طریق آن به چگونگی انتقال احساسات از طریق متن و فضای آنلاین برسد، سیل انتقادات کار‌شناسان از رفتار این شرکت روانه فیس‌بوک و مارک زاکربرگ شد.

این انتقادات بیش از همه در این راستای بود که آیا فیس‌بوک این اختیار را دارد که بدون آگاهی کاربران اقدام به انجام ‌چنین آزمایش‌های مخفی ‌روی آن‌ها کند یا خیر؟

اما به تازگی گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که این حرف و حدیث‌ها در حد انتقاد نیز ‌نمانده است و ‌یکی از نهادهای نظارتی در انگلستان درصدد پیگیری این موضوع است که آیا فیس‌بوک با اجازه دادن به محققان خود برای انجام آزمایش‌های روان‌شناختی به شکل سری بر روی کاربران این شبکه اجتماعی، از قوانین حفاظت و صیانت از داده‌ها و اطلاعات تخطی کرده است یا خیر؟

آزمایش کذایی، کار فیسبوک را به تحقیق و تفحص کشاند!

این در حالی است که به تازگی یکی از سخنگویان فیس‌بوک تأیید کرده ‌که این آزمایش سری و مخفی، منجر به خشم و ناراحتی کاربران شده ‌و اذعان نموده است که این شبکه اجتماعی باید در آینده رویه خود را در قبال موضوعات اینچنینی تغییر دهد.

‌«گرگ جونز»، سخنگوی کمیسیون اطلاعات انگلستان در این رابطه و در خصوص انجام تحقیقات پیرامون اقدام فیس‌بوک گفته است: ما از این خشم و ناراحتی که از سوی کاربران از این اقدام فیس‌بوک در فضای آنلاین وجود دارد، آگاهیم و برای انجام تحقیقات و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص این موقعیت و شرایط با مقامات ذیصلاح ایرلندی در خصوص نگهداری و حفاظت از اطلاعات همکاری و همفکری خواهیم کرد.

این در حالی است که مقر اروپایی فیس‌بوک در ایرلند واقع شده و جونز اذعان کرده ‌که هنوز نمی‌توان به صراحت و دقت گفت، این شرکت کدام بخش از قوانین موضوعه را نقض کرده است.

کمیسیون اطلاعات انگلستان نهادی نظارتی است که وظیفه اصلی آن رصد چگونگی استفاده شرکت‌ها و سایر نهاد‌ها از اطلاعات شخصی کاربران است و از جمله اختیارات آن این است که می‌تواند شرکت‌ها و نهادهای مربوطه را مجبور به تغییر سیاست و رویه کرده و همچنین تا سقف ۵۰۰ هزار یورو جریمه و مالیات از آن‌ها بگیرد.

در همین حال، مقامات فیس‌بوک اشاره کرده‌اند که با نهادهای نظارتی همکاری خواهند کرد و در آینده رویه خود را در خصوص موضوعات مشابه تغییر خواهد داد. «مت استینفلد» سخنگوی فیس‌بوک در این باره گفته است: کاملا روشن است که کاربران از این موضوع خشمگین و ناراحت هستند و تمامی مسئولیت این قضیه را بر عهده می‌گیرم.

وی تأکید کرده است: این آزمایش با رعایت کامل جوانب احتیاط برای حفاظت و صیانت از اطلاعات کاربران صورت گرفته ‌و ما حاضر و خوشحال خواهیم بود ‌به هر پرسشی در این باره پاسخ دهیم.

دردسر تازه فیس‌بوک در حالی رقم خورده ‌که به تازگی گوگل اقدام به فراهم کردن امکان حذف نام و اطلاعات شهروندان اروپایی از جستجوی این شرکت کرده است. حال به باور کاربران، فیس‌بوک از جایگاه شبکه اجتماعی خود سوء‌استفاده کرده ‌و حقوق اعضا را زیر پا گذاشته و این موضوع، موجبات خشم و ناراحتی کاربران و درد‌سر تازه برای فیس‌بوک را رقم زده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا