گوناگون

آسیب های مطبوعات محلی اردبیل بررسی شد/ تاکید بر ضرورت به کارگیری افراد متخصص

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشکده خبر اردبیل شامگاه جمعه در این نشست هم اندیشی  با تاکید به ضرورت بررسی جایگاه و نقش مطبوعات محلی در فرهنگ پیشرفت تصریح کرد: در عین حال پیشرفت فرهنگی با ابزار رسانه ای باید مورد بررسی قرار گیرد.

اسحاق رسولی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد در مطبوعات محلی استان در کنار افراد واجد اهلیت افراد غیر حرفه ای نیز حضور یافته اند، اضافه کرد: برخی افراد در این عرصه فعالیت می کنند که صلاحیت حضور ندارند.

وی رسالت اصلی مطبوعات را تولید فکر و اهالی آن را رهبران فکری جامعه دانست و تاکید کرد: در حوزه رسانه مشاهده می شود در ابتدا مطالبی جمع آوری می شود و سپس نحوه فروش و بازاریابی آن دنبال می شود.

به گفته رسولی در چنین طرز فکری حتی نشریه با تیراژ پایین بعد از تولید محتوا به دنبال فروش خود است.

رئیس دانشکده خبر که دلیل این مهم را تفکر حرفه ای رسانه می داند اضافه کرد: در چنین طرز فکری جایگاه مخاطب نامشخص است.

وی به ضرورت ساماندهی نشریات محلی تاکید کرد و افزود: اینکه یک نشریه توسط یک فرد یا به همراه یک نفر و خانواده اش اداره می شود وضعیت کلی تخصص گرایی نشریات را به اثبات می رساند.

کارکرد ضعیف خانه مطبوعات

وی نبود نظام حرفه ای را یکی از مهمترین آسیب های مطبوعات محلی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه تشکل خانه مطبوعات دایر است اما نتوانسته نظام منسجمی ماننده نظام مهندسی و پزشکی به وجود آورد.

رسولی با اذعان اینکه هر کس بخواهد می تواند وارد مطبوعات شود، اضافه کرد:در جلسات خبری شاخص افرادی حضور می یابند که اصلا برای این فضا پرورش نیافته اند و حتی عابروی کاری افراد حرفه ای را متاثر می سازند.

رئیس دانشکده خبر اردبیل معتقد است وجود چنین افرادی در ادامه موجب دلسردی افراد حرفه ای شده و حتی موجب می شود این گروه با اکراه در جلسات حضور یابند.

وی تاکید دارد که با تفکر سنتی  جذب نیرو نمی توان نشریات را هدایت کرد و مطبوعات محلی باید راهبری توسعه محلی را بتوانند بر عهده بگیرند.

ساختار مدیر مسئولی نشریات ایراد دارد

در این نشست همچنین مدیر خبرگزاری ایرنا با تاکید به ضرورت بازنگری ساختار نشریات محلی اگفت: ما اساسا در صدور مجوز مشکل داریم و کار را به کارداتن نمی سپاریم.

سیفعلی موسی زاده با نقد این شرط که فرد لیسانس داشته باشد تا مجوز بگیرد، تصریح کرد: مشخص نشده چه لیسانسی و همین موضوع موجب می شود افراد غیر مطبوعاتی وارد این حرفه شوند.

وی اضافه کرد: یک تعداد بانگاه سیاسی و بهره برداری مقطعی از نشریه، یک تعداد با نگاه اقتصادی و چشم داشت مالی و یک تعداد برای طرح خود در سطح اجتماع اقدام به دریافت مجوز می کنند.

وی با تاکید به ضرورت مسائل اقتصادی در نشریه، بیان داشت: به دلیل همین مشکلات به عقیده بنده 90 درصد نشریات به سردبیران و خبرنگاران و حتی ویزیتورها واگذار شده و توسط مدیر مسئول منتشر نمی شود.

موسی زاده حضور مدیر مسئول در چنین نشریاتی را در حد اسم عنوان کرد و گفت: نه تنها ابراز عقیده مدیر مسئول در این نشریات دیده نمی شود بلکه توسط سردبیر یا سردبیران منتشر می شود.

مدیر خبرگزاری ایرنا تغییر مکرر و حتی گاها هفتگی سردبیران یک نشریه را یک آفت دانست و افزود: تا زمانی که ساماندهی مدیران مسئول اتفاق نیفتد از آسیب های جدی مطبوعات اردبیل به کنترل درنخواهد آمد.

سرهم بندی مطالب به دلیل نبود تخصص

وی نبود نیروی متخصص را یک بحران در نشریات عنوان کرد و پیامد آن را سرهم بندی مطالب و چاپ باری به هرجهت نشریه دانست.

موسی زاده با بیان اینکه در مطبوعات اردبیل این خبرگزاری ها هستند که نشریات را تغذیه می کنند، اضافه کرد: در ادامه نشریات محلی شکل خبرنگار پشت میزی یافته اند و صرفا مطالب خبرگزاری ها را کپی پیست می کنند.

مدیر خبرگزاری ایرنا تاکید دارد که حتی یک مطلب با تغییر نام و سمت به زبان فرد دیگری طرح می شود و مطالب نشریات محلی همه شبیه به هم است.

وی به ضرورت جذب نیروی متخصص در مطبوعات تاکید کرد و افزود: مطبوعات عرصه بزرگی است و باید نسبت به این نیاز تدبیر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا