گوناگون

آماده‌باش ايران براي جبران كمبود نفت

دنیای اقتصاد نوشت:

چندي است موضوع حملات تروريستي گروه تكفيري داعش در عراق خبر داغ همه رسانه‌ها شده است. نگراني از ادامه اين حملات و گسترش دامنه آن به جنوب كشور عراق جايي كه بيشترين چاه‌هاي نفت اين كشور در آن قرار دارد و صادرات از اين منطقه صورت مي‌گيرد بازار نفت را تحت تاثير خود قرار داده است، به طوري كه طي اين مدت قيمت نفت ركورد 9 ماهه خود را شكست و بهاي شاخص نفت آمريكا در معاملات روز 23 خرداد به حدود 108 دلار رسيد.در واقع طي يك سال اخير بعد از خبر احتمال حمله آمريكا به سوريه طي تابستان سال پيش، حملات داعش بيشترين تاثير را بر بازار نفت داشته است.

كارشناسان مي‌گويند تا‌كنون در عرضه نفت عراق هيچ گونه تغييري رخ نداده و اين افزايش قيمت بيشتر متاثر از جنبه رواني اين اخبار است، اما با اين حال، گزينه‌هاي ممكن براي جايگزيني عراق در صورتي كه دامنه درگيري‌ها به نفت كشيده شود، موضوع مهمی است. يكي از اين گزينه‌ها افزايش توليد نفت ايران است. زنگنه با اشاره به اينكه ايران هم اكنون ظرفيت لازم را براي جبران كمبود عرضه نفت عراق دارد، گفت: تاكنون كارشكني ايالات متحده آمريكا باعث شده، ايران نتواند از حداكثر ظرفيت توليد خود براي عرضه سالم و راحت در بازار نفت استفاده كند. اين در حالي است كه دو روز پيش تعدادي از راديكال‌هاي جمهوري خواه آمريكا به اوباما اخطار دادند كه مبادا به دليل نگراني از افزايش قيمت نفت و اختلال در اين بازار، در كاهش تحريم‌هاي ايران عجله كند.

بسياري از كارشناسان معتقدند كه حتي اگر ايران با گروه 1+5 به توافق برسد و تحريم‌ها از روي نفت كشورمان برداشته شود، مدت‌ها طول مي‌كشد كه مقدار توليد نفت ايران به دوران قبل از تحريم‌ها برگردد. با افزايش تحريم‌ها عليه كشورمان، شركت‌هاي نفتي بين‌المللي كه پيش از اين در صنعت نفت سرمايه‌گذاري كرده بودند، كار توسعه چاه‌هاي نفتي را رها كردند. وزير نفت در باره بازگشت اين شركت‌ها گفت: مذاكره با شركت‌هاي نفتي خارجي براي حضور مجدد در صنعت نفت ايران هميشه در حال انجام است و هم اكنون با توجه به شرايط موجود به بازگشت اين شركت‌ها به ايران خوش‌بين هستم.

اين در حالي است كه  بيژن زنگنه در اجلاس اخير اوپك در وين، با نمايندگان چند شركت نفتي خارجي از جمله شركت OMV اتريش ديدار كرده است. او در اين باره گفت كه اين ديدارها براي سرمايه‌گذاري در بخش بالا دستي صنعت نفت مذاکراتی انجام شده است؛ سرمايه‌گذاري‌هايي كه منوط به نتيجه مذاكرات ايران با 1+5 است. برخي رسانه‌هاي بين‌المللي اين ملاقات‌ها را به‌عنوان تمايل شركت‌هاي نفتي براي سرمايه‌گذاري در ايران در صورت لغو تحريم‌ها تفسير كرده‌اند. زنگنه اما در حواشی نشست اوپک در مقابل سوالات پي‌در‌پي خبرنگاران، نام شركت‌هاي طرف مذاكره با ايران را ذكر نكرد و تنها گفت: «اين شركت‌ها از اقصي نقاط دنيا هستند.»

با وجود محدوديت‌هاي بين‌المللي در سال‌هاي اخير شركت ملي نفت ايران همچنان به رايزني با شركت‌هاي نفتي خارجي ادامه داده است. قراردادهاي نفتي جديد، يكي از محورهاي اين مذاكرات اعلام شده است، وزير نفت ايران در تازه‌ترين توضيحاتش در اين باره گفت كه مذاكرات در زمينه سرمايه‌گذاري شركت‌هاي خارجي در بخش بالادستي صنعت نفت ايران انجام مي‌شود.

افزايش ظرفيت توليد پارس جنوبي به 540ميليون مترمكعب گاز روزانه
يكي از چالش‌‌هايي كه شايد زنگنه در دوران قبلي وزارتش كمتر با آن مواجه بود، مساله گاز است. در واقع در دوران دولت اصلاحات تراز صادرات گاز منفي و بزرگ‌ترين مساله در اين حوزه واردات گاز از تركمنستان و آذربايجان و گاز رساني به اقصي نقاط كشورمان بود. اما حال با توجه به عقب افتادگي ايران در برداشت گاز از حوزه عظيم گازي پارس جنوبي از قطر علاوه‌بر برنامه‌ريزي براي استفاده هرچه بهتر از اين مقدار گاز تلاش براي توليد حداكثري به يكي از نکات مورد توجه وزارت نفت دولت تدبير و اميد تبديل شده‌ است. وزير نفت در اين باره وعده داده است كه تا سال آينده ظرفيت توليد گاز پارس جنوبي روزانه به 540 ميليون مترمكعب مي‌رسد.

زنگنه با اشاره به جايگاه و موقعيت پارس جنوبي براي چندمين بار در دوران وزارتش اظهار کرد: پارس جنوبي داراي اهميت فوق‌العاده‌اي در صنعت نفت است و تلاش براي توسعه اين ميدان از اولويت‌هاي وزارت نفت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا