گوناگون

آیین های معنوی شب قدر در مساجد و تکایای کردستان برگزار شد

81240710 5828627

به گزارش خبرنگار ایرنا، مومنین شب زنده دار در استان کردستان نخستین شب قدر را با خوف از کردار خویش و امید به بخشش خداوند به صبح رساندند.

در این آیین ها که مومنان اهل سنت و تشیع حضوری منسجم و گسترده داشتند، خداجویان از نیمه شب تا به سحر به دعا و استغفار پرداختند.

این آیین های معنوی در شهرهای بیجار، مریوان، قروه، سقز، بانه، کامیاران، دیواندره، دهگلان و سنندج و روستاهای استان برگزار شد.

مردم در این آیین ها که تا سحرگاه روز پنجشنبه ادامه داشت به شب زنده داری و راز و نیاز با خدا پرداختند.

حضور پر تعداد نوجوانان و جوانان کردستان در آیین پر فیض شب قدر جلوه ای خاص به این مجالس بخشیده بود.

شهروندان اهل سنت در استان کردستان علاوه بر شب های ‎ 21،19و ‎ 23ماه مبارک رمضان بنا به روایات معتبر شب های ‎ 27 ،25و ‎ 29را نیز شب قدر دانسته و به شب زنده داری و نیایش می گذرانند.

مردم کردستان از ابتدای ماه رمضان هر شب بعد از نماز عشاء ‎20 رکعت نماز تراویح به جماعت می خوانند که امام جماعت در این نماز هر شب یک جزء از قرآن مجید را تلاوت می کند.

برگزاری نمازهای ‎ 20رکعتی تراویح، سه رکعتی وتر به جماعت، نماز ‎ 10رکعتی تجهد به فرادا، قرائت قرآن و مناجات از جمله برنامه های مومنین شب زنده دار اهل سنت در کردستان است.

تراویح جمعˈ ترویحˈ است و به معنی یک استراحت کوتاه است یعنی بعد از هر چهار رکعت یک استراحت کوتاهی انجام می دهند و بعد از آن بلند می شوند با ذکر نام یکی از عشره مبشره صلوات می فرستند و برای اقامه نماز بعدی مهیا می شوند.

بعد از نماز تراویح، نماز وتر که یک نماز سه رکعتی است به جماعت می خوانند و به جای ذکر عشره مبشره، نام سبتین را می گویند یعنی بر امام حسن (ع) و امام حسین (ع) صلوات می فرستند.

البته بین دو نماز تراویح و وتر مراسم دعا خوانی، مولودی، پرسش و پاسخ مذهبی وجود دارد.

مردم با ایمان استان کردستان در شب بیست و هفتم ماه رمضان نان مخصوصی تحت عنوان ˈبرساق بیست و هفتمˈ با نیت نذر پخت می کنند و در محله ها توزیع می کنند.ک/3

7346/533

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا