گوناگون

ابراز نگرانی هند از کریدور اقتصادی چین – پاکستان

هند از ایجاد کریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری بین چین و پاکستان ابراز نگرانی کرد. این کریدور شامل: یک خط لوله گاز، یک اتوبان و یک خط آهن است که مسیر آن از کشمیر پاکستان نیز عبور خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجود این که انتخابات لوک ساب‌ها برای تعیین دولت جدید هند در جریان است، سوجاتا سینگ، قائم مقام وزارت امور خارجه هند که به منظور برگزاری ششمین دور گفت‌وگوهای استراتژیک میان هند و چین به پکن سفر کرده است، پس از دیدار با لیو ژنمین، همتای خود در وزارت امور خارجه چین، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما نگرانی‌های خود را درباره این کریدور به طرف چینی منتقل کرده‌ایم و برای نخستین‌بار نیست که این نگرانی را به طرف چینی ابراز می‌کنیم.

به گفته خانم سینگ، طرف چینی نگرانی ما را مورد توجه قرار داده است.

براساس اعلام رسانه‌های گروهی هند، این کریدور اقتصادی که سین کیانگ چین را از طریق جاده و خطوط راه‌آهن به بندر گوادر پاکستان وصل می‌کند، از نظر چین تغییر وضعیت عقب افتاده این منطقه به یک وضعیت بهتر است.

سینگ هم‌چنین در مورد گفت‌وگوهای خود با طرف چینی اظهار کرد، این موضوع بیانگر آن است که دولت هند بالاترین اولویت را برای روابط خود با چین قائل است. از سوی دیگر، مقامات چینی در این خصوص اعلام کرده‌اند، صرف‌نظر از این که چه حزبی پس از انتخابات فعلی هند به قدرت برسد، چین اطمینان دارد که هند به روابط مستحکم دوجانبه متعهد است.

همان‌گونه که از اظهارات مسوول اجرایی سیاست خارجی هند مشخص است، موضوع کریدور اقتصادی چین و پاکستان و برنامه توسعه بندر گوادر که در 74 کیلومتری بندر چابهار ایران قرار دارد، به شدت موجب نگرانی دهلی نو شده و دولت هند طبعا در راستای عملی نشدن آن گام خواهد برداشت.

برهمین اساس و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر منطقه و همچنین لزوم جلب مشارکت سایر کشورهای همسایه، طرح توسعه بندر چابهار در قالب همکاری‌های دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و هند، بیش از هر زمان دیگر حائز اهمیت است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا