Mihanpostفرهنگی

اخبار تکمیلی از طرح «رنکینگ رسانه‌ها»؟

به گزارش میهن پست – «دستورالعمل پرداخت یارانه به مطبوعات» و «دستورالعمل آگهی‌های دولتی» دو دستورالعملی بودند که از سوی معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم برای برقراری ضوابط در پرداخت یارانه و تعلق گرفتن آگهی‌های دولتی به کمک کارگروه اقتصاد مطبوعات که جمعی از مدیران مسوول مطبوعات در آن حضور دارند، به تصویب رسیدند.

به  نقل از ایسنا، در طول فعالیت حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهادهایی در زمینه‌ی سامان‌دهی شرایط رسانه‌ها مطرح شده که یکی از آن‌ها با نام «طرح صدور پروانه خبرنگاری» آن‌قدر حاشیه داشته که او ترجیح داده است، از آن عقب نشینی کند.

حالا خبرهایی درباره‌ی طرحی با نام «طرح رنکینگ رسانه‌ها» به گوش می‌رسد که این طرح نیز در کارگروه اقتصاد مطبوعات شامل علیرضا بختیاری (مدیرمسوول روزنامه‌ی دنیای اقتصاد)، ناصر بزرگمهر (مدیرمسوول نشریه‌ی روزگار وصل و معاون پیشین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران)، علی‌اکبر بهبهانی (مدیرعامل شرکت تعاونی مطبوعات)، سعید تقی‌پور (نماینده‌ی انجمن‌های مدیریتی مطبوعاتی و مدیرکل پیشین مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی)، سیدمحمد صفی‌زاده (صاحب امتیاز گروه نشریات ابرار)، سیدعلاء‌الدین ظهوریان (مدیرعامل شرکت پیام همشهری و مدیرکل پیشین مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی)، امیرعباس فتاح‌زاده (صاحب امتیاز گروه نشریات سلامت)، سیدجلال فیاضی (مدیر‌مسوول هفته‌نامه‌ی فراخبر و مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی)، مصطفی کواکبیان (مدیرمسوول روزنامه‌ی مردم‌سالاری و هفته‌نامه‌ی پیام سمنان)، حسن محرابی (مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی)، بیژن مقدم (مدیرمسوول روزنامه‌ی جام جم)، محمدعلی وکیلی (رییس انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی) و سیف‌الله یزدی (مدیرمسوول روزنامه‌ی عصر اقتصاد) در حال بررسی است.

بیژن مقدم – مدیرمسوول روزنامه‌ی جام جم و عضو کارگروه اقتصاد مطبوعات – در گفت‌و‌گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی طرح رنکینگ رسانه‌ها، اظهار کرد: این طرح در مراحل مقدماتی است و بحث‌های کلی درباره‌ی آن در حال انجام است. در این طرح قرار است به شاخص‌هایی دست پیدا کنیم که با توجه به آن شاخص‌ها بتوانیم رسانه‌ها را دسته‌بندی کنیم. در حقیقت، هدف از چنین طرحی یک نوع استانداردسازی است که می‌تواند جنبه‌ی بیرونی نیز داشته باشد.

او ادامه داد: در این طرح، ارزش‌گذاری براساس معیارهایی که تثبیت می‌شود، انجام خواهد شد. مثلا شاخص‌هایی مانند مصاحبه‌های اختصاصی‌، ماکت‌های مطبوعات، بهره بردن از فضای آن‌لاین و وفاداری به اصول حرفه‌ای از جمله‌ی این شاخص‌ها هستند.

مقدم با بیان این‌که اگر بخواهیم شاخص‌های دسته‌بندی را مشخص کنیم، به یک فهرست طولانی می‌رسیم، تصریح کرد: رسیدن به چنین فهرستی زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و به تبادل نظر با گروه‌های مختلف نیاز دارد، شاید در تبادل نظرات، برخی شاخص‌ها حذف و تعداد دیگری اضافه شدند، البته بعضی اصول مانند‌ احترام و وفاداری به منبع، جزو اصولی است که حتما باید رعایت شود.

این عضو کارگروه اقتصاد مطبوعات با اشاره به این‌که بعد از مشخص شدن این شاخص‌ها می‌توان به رسانه‌ها امتیاز داد و موقعیت آن‌ها را مشخص کرد‌، گفت: این طرح در مرحله‌ی مقدماتی است و بعد از آن‌که به یک شرایط ایده‌آل برسد، مانند دیگر طرح‌های تصویب‌شده، روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار می‌گیرد تا افراد صاحب‌نظر و کارشناسان درباره‌ی آن نظر دهند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در این طرح خبرگزاری‌ها دیده شده‌اند؟ یادآوری کرد: این طرح می‌تواند همه‌ی رسانه‌ها را دربرگیرد؛ اما در ابتدا، بیشتر شاخص‌هایی که مشخص شده‌اند، روی مطبوعات تمرکز دارند؛ اما پس از آن‌که طرح به یک جای مشخص رسید‌، می‌توان ویژگی‌های مشترکی را استخراج کرد و نسبت به همان ویژگی‌ها، خبرگزاری‌ها را نیز دسته‌بندی کرد.

مقدم همچنین درباره‌ی این‌که برخی معتقدند چنین طرحی برای گرفتن جای سایت «الکسا» برنامه‌ریزی شده است‌، توضیح داد: اصلا چنین چیزی امکان ندارد، چون مدل‌های انتخاب این دو طرح متفاوت است؛ در طرح «رنکینگ رسانه‌ها» باید برای امتیاز دادن به هر رسانه به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که قابل دفاع باشد و چنین چیزی با نرم‌افزار امکان پذیر نیست و به نیروی کارشناسی نیاز دارد.

مدیرمسوول روزنامه‌ی جام جم در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است برای رسانه‌هایی که در این طرح امتیاز بالایی به‌دست می‌آورند، امتیازات دولتی بیشتری در نظر گرفته شود؟ اظهار کرد: هنوز چنین چیزی پیش‌بینی نشده، اگر منظور از امتیازات دولتی، یارانه‌ی رسانه‌هاست‌ که یارانه اکنون تابع یک فهرست و دستورالعمل جداگانه‌ای است که ارتباطی با چنین طرحی ندارد. طرح رنکینگ رسانه‌ها صرفا وزن رسانه‌ها را مشخص می‌کند و طبیعتا در آینده، کارکردهای خود را پیدا خواهد کرد.

پیش از این، حسین انتظامی – معاون مطبوعاتی – در اسفندماه ۱۳۹۲ اعلام کرده بود که طرح رتبه‌بندی رسانه‌های مجازی شامل خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در دست بررسی است تا ویژگی‌های خبرگزاری بودن مشخص شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا