گوناگون

اخبار خوش از احیای جنگل‌های استوایی

گزارش‌های جدید حکایت از آن دارند که تلاش‌ها برای کاهش نابودی جنگل‌های گرمسیری از سوی برخی کشورهای استوایی موفق بوده است.

به گزارش ایسنا، در این گزارش با عنوان «اخبار موفقیت در رفع جنگل‌زدایی: سیاست‌های احیای جنگل‌ها از سوی کشورهای استوایی جواب داده است» که از سوی «اتحادیه دانشمندان دلواپس» (UCS) منتشر شد، 17 کشور که در آنها از سوی این اتحادیه نشانه‌هایی از پیشرفت‌ مشاهده شد، تحت بررسی قرار گرفتند. از جمله این کشورها می‌توان به برزیل، ویتنام و السالوادور اشاره کرد.

به عنوان مثال برزیل توانسته میزان فرسایش سالانه جنگل‌های بارانی خود را طی دهه اخیر بیش از 70 درصد کاهش دهد. ویتنام و السالوادور نیز که در گذشته از پوشش طبیعی جنگل‌ها برهنه شده بودند اکنون با انجام فعالیت‌های جنگل‌زایی توانسته‌اند پوشش جنگلی خود را احیاء کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از مونگابی، در همین حال UCS اعلام کرد: میزان تخریب جنگل‌ها در سطح جهانی حد فاصل سال‌های 1990 تا 2000 میلادی نزدیک به 20 درصد کاهش یافته است. این کاهش در فرسایش جنگل‌ها میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های بشری را نیز از 17 به 10 درصد تقلیل داده است.

دلایل اصلی کاهش این تخریب‌ها در میان کشورهای مختلف متفاوت است. در برخی از کشورها نظیر برزیل، مکزیک و کاستاریکا سیاست‌های سنجیده و دقیق به این امر کمک کرده است در حالی‌ که در سایر موارد عوامل غیرمستقیم شامل واردات محصولات الواری (مانند آنچه که در ویتنام مشاهده می‌شود)، تحولات اقتصادی کشورهایی مانند کاستاریکا و آفریقای مرکزی و دریافت کمک‌های مالی مثلا در السالوادور تاثیری جدی بر بهبود پوشش جنگل‌ها داشته است.

«داگ بوچر»، نگارنده این گزارش می‌گوید: مساله شگفت‌انگیز در رابطه با این گزارش تعداد کشورها و سیاست‌های متنوعی است که به صورت موثر برای حفاظت از جنگل‌های گرمسیری فعالیت می‌کنند. درست است که یک راه واحد برای جلوگیری از جنگل‌زدایی وجود ندارد اما انتخاب‌های متنوعی در این راه پیشروی کشورها قرار دارد.

این گزارش در پایان تصریح می‌کند به رغم حاصل شدن پیشرفت‌های فراوان در امر متوقف‌ کردن فرسایش جنگل‌ها هنوز کارهای زیادی برای حل این مشکل هست که باید انجام شود چرا که همچنان برخی از کشورها نظیر اندونزی از میزان بالای فرسایش جنگل‌ها آسیب دیده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا