گوناگون

از اولین روزنامه تا اولین سینما در مشهد

نویسنده کتاب خاطرات حگمت گفت: اولین بیمارستان مشهد، بیمارستان امام رضا(ع) بود که در زمان رضاشاه پهلوی و در سال 1313 ساخته شده بود.

محمد حسین تقوی گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، در خصوص این بیمارستان توضیح داد: بیمارستان امام رضا(ع) در ابتدای تاسیس نام دیگری داشت و پزشکان آن نیز خارجی بودند که هم خودشان طبابت می‌کردند و هم پزشکی را آموزش می‌دادند.

وی ادامه داد: قبل از آن چند شفاخانه(درمانگاه) وجود داشت که اکثرا متعلق به آستان قدس رضوی بود، یک شفاخانه در اطراف حرم واقع شده بود، یک شفاخانه در بالا خیابان به نام شفاخانه رازی وجود داشت که هنوز هم هست و به صورت مدرن درآمده است، چند شفاخانه دیگر نیز وجود داشت.

تقوی گیلانی با اشاره به فعالیت‌های ‌دکتر شیخ در مشهد اظهار کرد: دکتر شیخ از معدود اطبای آن زمان بود که فقط یک پزشک نبود، بلکه یک انسان کامل بود، ایشان چند مطب در گوشه و کنار شهر تاسیس کرده بود و با موتوری که داشت به صورت نوبتی در طول روز به این مطب‌ها سر می‌زد و مریض‌ها را معاینه می‌کرد.

نویسنده کتاب خاطرات حگمت ادامه داد: دکتر شیخ ویزیتی تعیین نکرده بود و هر کس به اندازه وسعش حق ویزیت می‌داد و کسانی را هم که مستضعف بودند به رایگان مداوا می‌کرد، دکتر شیخ در قلب مردم مشهد جا داشت و تشییع جنازه او یکی از شلوغ‌ترین تشییع جنازه‌های تاریخ مشهد بود.

تقوی گیلانی در خصوص اولین سرشماری مشهد تصریح کرد: اولین سرشماری در زمان رضاشاه پهلوی انجام شد، سال آن را دقیق، خاطرم نیست، سرشماری‌های متعددی در مشهد صورت گرفت و خاطرم هست که زمانی که من ده ساله بودم یعنی سال 1326، سرشماری‌ای در مشهد انجام شد که بر اساس آن جمعیت مشهد حدود 100000 نفر اعلام شد.

وی درباره اولین روزنامه‌های مشهد تصریح کرد: تا جایی که خاطرم هست روزنامه آزاد در سال 1302 بود و روزنامه آزادی در سال 1304 منتشر شد که صاحب امتیاز آن یکی از شاعران معروف مشهد به نام علی‌اکبر گلشن‌آزادی بود، روزنامه آفتاب شرق هم بود که تا انقلاب منتشر می‌شد.

نویسنده کتاب خاطرات حگمت ادامه داد: از روزنامه‌های دیگر آن زمان می‌توان به آوای هامون، آهنگ خاور، ادب، اطلس، ایران مبارز، ایران نما، بهار، پرچم شرق، جنگ و چمن اشاره کرد، بعد از این‌ها روزنامه خراسان در سال 1328 منتشر شد که مدیریت آن را صادق تهرانیان به‌عهده داشت.

تقوی گیلانی گفت: بعد از آن در سال 1332، روزنامه آتش شرق منتشر شد که حمید شعاعی و حبیب امامی آن را اداره می‌کردند و فقط پنج ماه فعالیت کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود اولین ماشین‌ها به مشهد اظهار کرد: دقیق از اولین ماشین‌ها یادم نیست ولی از اولین اتوبوس‌ها یادم هست که اتوبوس‌های دماغ داری بودند و کرایه آنها یک ریال بود و در مسیر حرم، ارگ، باغ ملی، مجسمه، مریضخانه، ایستگاه سراب و پل فردوس تردد می‌کردند، بعدها تاکسی آمد که کرایه‌اش پنج ریال بود.

نویسنده کتاب خاطرات حگمت با اشاره به اولین سینمای مشهد تصریح کرد: در سمت شمال شرقی خیابان تهران، کاروانسرای بزرگی وجود داشت که در زمان جنگ جهانی دوم تبدیل به سینمای موقتی شده بود. نور این سینما از طریق فانوس تامین می‌شد.

تقوی گیلانی خاطرنشان کرد: بین سالهای 1310 تا 1320 در خیابان ارگ(امام خمینی فعلی) اولین سینما به نام سینما دیده‌بان تاسیس شد و بعدها تعداد سینماها افزایش یافت و به حدود 10 سینما رسید که از جمله آنها سینما دیاموند، هما، ایران، فردوسی، متروپل و کریستال بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا