گوناگون

از پزشک همیشه غائب تا دفترچه های ممهور!

سلامت نیوز: وجود نظام موثر و کارآمد رمز موفقیت بخش سلامت و درمان در هر کشوری است. از این حیث در ایران و به تبع آن در استان فارس چند سالی است طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با هدف بهینه سازی سیستم شبکه سلامت و درمان و هدفمند کردن مطالبات درمانی شهروندان در حال اجراست.

این نظام که از پایین‌ترین سطح درمانی یعنی تشخیص به وسیله پزشک عمومی طرح خانواده آغاز و تا پیشرفته‌ترین خدمات درمانی استمرار می‌یابد، دارای نقاط ضعفی است که بررسی ها نشان می‌دهد بیشتر به یک ساختار بروکراسی دست و پا گیر تبدیل شده است.

در این نظام درمانی که تاکنون بخش خصوصی حاضر به همکاری با آن نشده و امکانات درمانی بخش خصوصی با آن همسو نیست، در بخش دولتی نیز چندان جدی گرفته نشده و با رد و بدل کردن برگه ارجاع و ارائه برخی از تخفیف‌های مختصر و محدود به کار خود پایان می‌دهد.

با گذشت بیش از دو سال از اجرای آن، حالا دیگر پزشکان خانواده هم از اثربخشی و کارایی این طرح دلسرد شده و به رفتار کلیشه‌ای آن بسنده می‌کنند.
یکی از پزشکان خانواده فعال در شرق شیراز به خبر پارسی گفت: طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده هم اکنون به یک مهر و برگ ارجاع محدود شده است.

وی ادامه داد: اکثر همکاران پزشک خانواده تنها بر اساس درخواست بیمار برگه ارجاع صادر می‌کنند و هیچ گونه معاینه و تشخیص بیماری توسط پزشک خانواده صورت نمی‌گیرد.

به گفته این پزشک که در یکی از درمانگاه‌های دولتی فعال است، بسیاری از پزشکان خانواده در ساعات تعیین شده غائب هستند و منشی آنها دفترچه های بیمار را به مهر نظام ارجاع ممهور کرده و برگه ارجاع صادر می‌کنند.

این پزشک خانواده گفت: امکانات دولتی بخش درمانی به اندازه نیاز استان فارس نیست و نمی‌تواند به همه مراجعات پاسخ دهد بنابراین شهروندان ترجیح می‌دهند از امکانات درمانی بخش خصوصی استفاده کنند.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی تاکنون حاضر به همراهی به شبکه نظام ارجاع و پزشک خانواده نشده و همین موضوع باعث شده هم پزشکان خانواده و هم شهروندان، چندان به این شبکه امیدوار نباشند.

این فعال بخش سلامت و درمان افزود: در موضوع تامین نیازهای دارویی بیماریهای صعب العلاج مثل سرطان هم این نظام نتوانسته است به نیازهای شهروندان نیازمند پاسخ دهد و همچون گذشته مجبورند داروهای خود را تامین کنند و شامل تخفیف‌های دارویی نمی‌شوند.

به اعتقاد این پزشک خانواده استمرار شرایط موجود ممکن است با تعطیلی کار و بازگشت به عقب منجر شود.

در چنین شرایطی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز که میلیاردها تومان از هزینه درمان کشور و استان را صرف این طرح کرده‌اند، باید با قبول اشکالات این طرح یا نسبت به اصلاح فرایندهای آن اقدام کنند و یا با اعلام رسمی تعطیلی طرح پزشک خانواده از سر دواندن مردم دست بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا