گوناگون

استاندار: بسیاری از فرهنگ‌های کهن عشایر کهگیلویه و بویراحمد در حال رنگ باختن است

استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: بسیاری از فرهنگ‌های کهن عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در حال رنگ باختن و از بین رفتن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه کهگیلویه‌وبویراحمد، دکتر سیدموسی خادمی در جمع 36 نفر ازعکاسان انقلاب و دفاع مقدس کشور در یاسوج، افزود: عکاسان انقلاب و دفاع مقدس دیروز در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل در کنار مردم مقابل دشمنان ایستادند و جبهه امروز آنها مبارزه با فقر و محرومیت است.

وی با بیان اینکه، آسیب‌ها درعرصه فرهنگ و هنر فراوان شده است، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد توانمندی ها و استعدادهای بزرگ و ارزشمندی در دل خود نهفته دارد که اگر فرصتی برای معرفی و ظهور و حمایت‌های معنوی و مادی آنها پیش نیاید، تباه می‌شوند و از بین می‌روند.

استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد خاطرنشان کرد: فرهنگ و هنر اساس و زیربنای حیات اجتماعی است و در تمامی امور زندگی جایگاه هنر به‌عنوان جایگاه پایه قرار دارد و باید از این ابزار مهم در ترویج و تبلیغ به خوبی بهره‌برداری کرد.

خادمی تصریح کرد: امروزه مسئولان با استمداد از پروردگار و بکارگیری مجموعه عوامل در کنار بهره‌گیری از هنر هنردانان، تمام توان خود را به کار گرفته‌اند و کسانی که در حوزه هنر کار می‌کنند باید با دقت و ظرافت به دنبال تبیین اندیشه‌های ناب فرهنگی باشند و برای مقابله با ترفندهای دشمنان، دلسوزانه و مدبرانه به مدد مسئولان بیایند.

وی ضمن تقدیر از حضور عکاسان انجمن عکس انقلاب و دفاع مقدس در کهگیلویه وبویراحمد، ادامه داد: باید تلاش کرد در این سفر عکس‌هایی با مطالعه دقیق، تقسیم‌بندی جغرافیایی و موضوعی تولید شود که بتواند هم مزیت‌ها، توانمندی‌ها و استعدادها و هم مشکلات، کمبودها و درد و رنج‌های مردم استان را نشان دهد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه، این استان قابلیت‌های فراوانی در بخش‌های طبیعت، توریسم، عشایر، روستاها و آئین‌ها دارد، اظهار کرد: روند تغییر به سمت اضمحلال و فراموشی در موضوعاتی همچون فرهنگ‌ها، سنت‌های عشایری و روستایی بالاست و بسیاری از فرهنگ‌های کهن عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در حال رنگ باختن و از بین رفتن است.

خادمی با بیان اینکه، فرهنگ غنی عشایری به سرعت رنگ می‌بازد، عنوان کرد: همانگونه که سرعت تغییر در این بخش بسیار زیاد است باید سرعت ثبت نیز زیاد شود تا بتوانیم از آنها به عنوان میراث‌های ناملموس و معنوی نگهداری کنیم.

وی با بیان اینکه، شکوفایی در جوامع از هنر آغاز شده و عکس به عنوان اثری ماندگار می‌تواند سال ها مورد بهره‌برداری و بهره‌وری قرار گیرد، تأکید کرد: بخشی از این آثار در قالب کتاب عکس، نمایشگاه، بیلبوردها و بخشی نیز می‌تواند در موزه‌ها ثبت شود.

استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد تبیین توسعه نیافتگی ومحرومیت‌های استان به دلیل عدم توجه و برنامه‌ریزی مناسب و تخصیص منابع مورد نیاز را از دیگر اثرات عکس‌ها عنوان و اظهار کرد: با یک عکس می‌توان بسیاری از مشکلات را بیان و حرف‌هایی را زد که شاید با چندین سخنرانی نتوان مطرح کرد.

خادمی اظهار کرد: این هنر عکاسان است که نشان دهند چرا در استان کهگیلویه و بویراحمدی که استعدادهای بالقوه بسیار زیادی وجود دارد، هنوز این استعدادها بالفعل نشده‌اند.

وی با بیان اینکه، پس از انقلاب کارهای خوبی در این استان انجام شد و سرعت پیشرفت در آن زیاد بود، تصریح کرد: با این حال به دلیل عمق محرومیت‌های گذشته و عقب‌ماندگی تاریخی هنوز این استان توسعه نیافته است.

همچنین حجت‌الاسلام سید علی فتح میرمحمدی، مدیرکل امور اجتماعی وفرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: 36 عکاس کشور 22 تا 25 مهر امسال از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های مختلف گردشگری این استان عکسبرداری می‌کنند.

وی افزود: این عکاسان که از اعضاء انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس هستند با حضور در مناطق محروم استان تصاویری از مشکلات، محرومیت‌ها، قابلیت‌ها، فرصت‌ها و جاذبه‌های استان ثبت می‌کنند.

میرمحمدی با بیان اینکه، این تعداد عکاس در سه گروه به شهرستان‌ها و مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد اعزام می‌شوند، اظهار کرد: گروه نخست در شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، گروه دوم در شهرستان‌های گچساران و باشت و گروه سوم در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و بخش‌های لوداب و مارگون حضور یافته و به عکاسی می‌پردازند.

مدیرکل امور اجتماعی وفرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: عکس‌ها و تصاویر گرفته شده از سوی این عکاسان در محل نمایشگاه عکس مجلس شورای اسلامی و سایر مکان‌های نمایش عکس در شهر تهران به منظور معرفی استان کهگیلویه‌وبویراحمد به نمایش گذاشته می‌شود.

وی عنوان کرد: مقدمات حضور انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس از سوی استانداری و همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد فراهم می‌شود.

میرمحمدی اضافه کرد: حضور عکاسان این انجمن فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت‌ها، استعدادها، محرومیت‌ها و مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد به مسئولان کشوری است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا