گوناگون

اشتغال بانوان زمینه ساز تاخیر در ازدواج

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: بحران پیری معلول کاهش زاد و ولد در جامعه است.

به گزارش ایسنا، ایوب سلیمانی افزود: برای تحقق امر ازدواج جوانان، باید مقدمات آن فراهم شود و یکی از مهمترین مقدمات ازدواج ایجاد فرصت‌های شغلی، استقلال مالی و تامین هزینه‌های زندگی است.

مشاور مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی درباره نقش دولت در فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان، خاطرنشان کرد: مهمترین نقش دولت در این راستا فراهم نمودن زمینه‌های شغلی و تامین درآمد و سایر امکانات زندگی نظیر تامین مسکن و بیمه است.

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه انسان موجودی اجتماعی و برای ارضای نیازهای مختلف عاطفی، فکری و مالی نیازمند کمک دیگران است، تصریح کرد: در بیشترمواقع این نیازها در زمان حیات والدین از طریق آنان برطرف می‌شود و درغیاب والدین معمولا خواهران و برادران تکیه گاه عاطفی یکدیگر می‌شوند که در صورت تک فرزندی بودن و تعداد کم فرزندان، افراد با خلاء عاطفی مواجه می‌شوند.

سلیمانی با اشاره به مهمترین علل کاهش علاقه خانواده‌ها به فرزندآوری افزود: صنعتی شدن جوامع باعث شکل گیری نیازهای جدید و تامین نیازهای جدید شده و منابع مالی زیادی را می‌طلبد. بنابراین برای تامین این منابع زن وشوهر هر دو مجبورند ساعات زیادی را درخارج از خانه کار کنند که باعث صرف وقت و انرژی والدین می شود و تحت این شرایط والدین فرصت برای فرزندآوری و نگهداری از آنان را از دست می دهند.

مشاور مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در ادامه تصریح کرد: جوامع صنعتی برای اشتغال، نیازمند افراد متخصص هستند که برای کسب تخصص افراد باید از سالهای اولیه زندگی خودشان را برای اشتغال آینده آماده کنند که این مستلزم زحمت و هزینه زیاد برای والدین است و در نتیجه والدین ترجیح می دهند، حداقل فرزندان را داشته باشند.

وی با بیان اینکه دنیای صنعتی و پیشرفته امروزی امکانات زیادی را برای رفاه، تفریح و لذت بردن از زندگی برای انسانها فراهم کرده است، اظهار کرد: والدین برای غافل نشدن از امکانات فوق ترجیح می دهند بواسطه فرزندان، خود را در استفاده از امکانات فوق محروم نکنند.

کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: گسترش امکانات ارتباطی مثل تلفن، تلویزیون، ماهواره و اینترنت باعث تهاجم فرهنگی و الگو برداری منفی از فرهنگ های به ظاهر پیشرفته و متمدن غربی است.

سلیمانی با بیان اینکه عرصه فرهنگی جامعه ما دگرگون شده و بانوان خواهان حضور بیشتر در عرصه‌های مختلف هستند افزود: به همین منظور تعداد خانم‌های شاغل هر روز رو به گسترش است و برای صاحب شغل شدن نیاز به کسب تخصص و تحصیلات دانشگاهی است که طی این مراحل و در نهایت اشتغال، فرصت زمان و انرژی را از بانوان گرفته و در نتیجه باعث به تاخیر افتادن ازدواج و کم شدن تمایل آنان به فرزندآوری می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا