گوناگون

اطاعت، معرفت و سنخیت سه عامل رسیدن به محبت اولیای الهی است

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «حیات طیبه و انسان معاصر» عصر یکشنبه 22 تیرماه با حضور مجید اسماعیلی، استاد دانشگاه در سالن خلیج فارس مجموعه باغ موزه دفاع مقدس محل برپایی بیست‌ودومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اسماعیلی با اشاره به اهمیت تعقل‌ در اسلام اظهار کرد: در آموزه‌های اسلامی آمده است کسی که اهل تعقل واقعی باشد به ایمان رهسپار خواهد شد. براین اساس در ابتدای کتاب شریف اصول کافی، در باب عقل و جهل این احادیث آورده شده است. این کار مرحوم کلینی دقیقاً برخواسته از این تفکر اسلامی است.

وی ادامه داد: برای ایمان آوردن ابتدا اذن الهی لازم است و سپس شخص باید با استفاده از تعقل به هدایت الهی برسد. آیت الله العظمی جوادی آملی در تعریف عقل آورده‌اند که عقل، مجموعه‌ای از دو دستورالعمل دانایی و توانایی است. کسی که با تعقل به سمت هدایت الهی می‌آید، غفلت و جهالت را از خود دور می‌کند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: اگر چاهی در اتاقی باشد و شخصی ندانسته به درون آن بیافتد مرتکب جهالت شده است و اگر کسی وجود چاه را درون اتاق بداند و باز براساس حواس‌پرتی به درون آن سقوط کند دچار غفلت شده است که غفلت و جهالت هر دو از مظاهر بی‌عقلی است. مجموعه‌ای از این فعالیت‌ها سبب می‌شود که حیات طیبه برای انسان حاصل شود.

وی بیان کرد: دایره تعلیم و تعلم در اسلام، بسیار وسیع است و حتی علم‌های زمینی مانند صنعت ساختن زره به حضرت داوود(ع) از جانب خداوند و تعبیر خواب و مدیریت بحران توسط حضرت یوسف(ع) را شامل می شود. حضرت یوسف(ع) به خاطر اینکه خداوند متعال به او دانش مدیریت بحران و وقایع پیش آمده یا همان تأویل احادیث را آموخته بود توانست با دانش الهی بحران قحطی را پشت سر بگذارد.

این پژوهشگر علوم دینی تصریح کرد: در آیه 152 سوره آل عمران دلیل موفقیت و پیروزی مسلمانان در جنگ بدر و شکست آنها در جنگ احد تحلیل شده است. در این آیه عنوان شده است که تنبلی، اختلاف و عدم اطاعت باعث شکست مسلمانان می‌شود و پرهیز از این سه عامل منجر به موفقیت و پیروزی خواهد شد.

وی گفت: جهان غرب به خاطر حفظ همین سه عامل توانست به پیشرفت برسد زیرا آنها در اهداف باطل خود سخت متحد هستند و در راه رسیدن به این اهداف بسیار تلاش می‌کنند. آنها فیلم حضرت نوح(ع) را طبق سلیقه و افکار باطل خود ساختند و به طور میانگین هزینه تولید این فیلم در هر دقیقه 55 میلیارد تومان شد. صرف همین هزینه‌ها باعث شد که در کنار کار هنری، این افکار باطل شکل دهنده افکار نسل‌های بعد ما شود.

تهیه کننده فیلم «سینه سرخ» یادآور شد: در طول این سه دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد فیلم‌ها و سریال‌های بسیار زیادی ضد اسلام و ضدایران ساخته شده است. در این مدت فیلم‌سازان ما عزم خود را جزم کردند تا فیلم‌های فاخر تولید کنند اما متاسفانه هنوز یک فیلم هم تولید نشده است که دین مورد تایید تشیع را به درستی به جهانیان نشان دهد.

وی توضیح داد: اگر ما به وظیفه خود به درستی عمل کنیم تمام دنیا فوج فوج به اسلام می‌گرایند زیرا معارف اسلام آنقدر شیرین است که فقط لازم است که ما دست خود را دراز کنیم و آنها را به سمت جهان غرب ببریم. این کار یکی از بارزترین مصادیق عمل صالح است.

اسماعیلی اظهار کرد: عمل صالح، عملی است که همسو با جهان هستی باشد زیرا نظام هستی متقن، منظم و کامل است و عمل صالح نیز باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. عمل صالح باید مفید فایده برای انسان‌ها باشد. از مهمترین ویژگی‌های عمل صالح این است که با معرفت و در راستای اطاعت از ولی زمان باشد.

وی توضیح داد: در قرآن کریم از فرزند حضرت نوح(ع) به عنوان عمل غیرصالح یاد شده است زیرا او از پدر خود که امام زمان او بود، اطاعت نکرد و بین او و خداوند فاصله‌ای افتاد که شیطان آن را پر کرد بنابراین عدم اطاعت از امر رهبری، عملی است که می‌تواند سرانجام بدی را برای انسان رقم بزند. اطاعت، معرفت و سنخیت، سه عامل تشکیل دهنده محبت هستند و برای رسیدن به محبت اولیای الهی باید این سه عامل را رعایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا