گوناگون

اعضای کمیسیون امنیت ملی هیچ کدام خارج ندیده نیستند!

اعضای کمیسیون امنیت ملی هیچ کدام خارج ندیده نیستند!چند روز پیش، خبری مبنی بر تصویب مصوبه‌ای در کمیسیون امنیت ملی در خروجی سایت تابناک قرار گرفت که به موجب آن، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در راستای وظیفه نظارتی خانه ملت، از این پس با فرستادن هیأت‌هایی از سوی کمیسیون به کشورهای گوناگون، از روند‌ فعالیت‌ها و عملکرد سفارتخانه‌های کشورمان در آن کشورها  بازدید کرده و نظارت و بازرسی در این زمینه داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، این مصوبه با انتقادات بسیار‌ رسانه‌ها روبه‌رو شد و بیشتر سمت و سوی رسانه‌ها به کثرت سفر‌های خارجی ‌نمایندگان مجلس اشاره داشت‌ و به نحوه انجام سفرها و همچنین روال رو به افزایش آن انتقاداتی را وارد کرده بودند.

اما تهیه این گزارش، از سوی کمیسیون امنیت ملی ‌واکنش‌هایی به دنبال داشت‌، به گونه ای که نائب رئیس این کمیسیون در گفت‌و‌گو با تابناک، ضمن رد مصوبه این کمیسیون اخبار منشره در این زمینه را ـ که از سوی یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود ـ کذب قلمداد کرد.

منصور حقیقت‌پور در این باره گفته است: کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در راستای گسترش فعالیت‌های دیپلماسی پارلمانی بر پایه امنیت و سیاست کشور گاهی سفرهای داخلی و خارجی را برای ورود به موارد پیش آمده انجام می‌دهد‌. هم‌اکنون‌ بیش از سفر خارجی، سفر داخلی توسط اعضای این کمیسیون انجام شده است.

وی گفت: اعضای این کمیسیون ‌تا کنون برای برقراری رابطه دوستانه سفر‌هایی را به مرزها، جزایر، سیستان و بلوچستان و برخی ‌استانهای داخلی بر حسب نیاز‌های سیاسی انجام داده‌اند. ما در این کمیسیون کمترین سفر‌ها را داشته‌ایم و این گونه نیست که نمایندگان برای سفر خارج رفتن بخواهند مصوبه ای تصویب کنند؛ مگر نمایندگان ما خارج ندیده اند؟

وی افزود: برخی ‌اعضای این کمیسیون در سال‌های گذشته در برخی ‌کشورهای اروپایی سفیر بوده‌اند. برخی نیز سالها در خارج از کشور دانشجو بوده ‌و ‌تحصیل می‌کرده‌‌اند؛ بنابراین، نمایندگان ولع خارج رفتن ندارند؛ البته گاهی پیش می‌آید یک اتفاقاتی در سوریه، لبنان و یا کشور‌های دیگر روی می‌دهد و بلافاصله ما در آنجا حضور پیدا می‌کنیم، این توقع آقا از ماست.

ما باید در مناسبات منطقه ای حضور فعال داشته باشیم. ما در این کمیسیون سفر‌هایی را داشته‌‌ایم که اعضا در یک روز و نیم ‌فقط اهداف پارلمانی‌ انجام دهند؛ برای نمونه، در سفر به تونس که یک ‌روز و نیم طول کشید، ده تا پانزده دیدار‌ ‌با تمام اعضای شرکت کننده در مجلس آنجا و نیز‌ برخی رؤسای جمهور کشور‌ها تبادل‌نظر انجام گرفته است.

وی گفت؛ اگر قرار باشد، ‌مجلس تحرک دیپلماتیک نداشته باشد، ‌کمیسیون امنیت ملی به چه دردی می‌خورد؟ ما باید در مسائل عراق، سوریه لبنان و افغانستان حضور فعال داشته باشیم، این نباید‌ علیه مردم و مجلس ما استفاده شود.

وی افزود: ما در کمیسیون هیچ مصوبه‌ای برای سفر به خارج از کشور نداشته‌ایم و اخباری که در این باره منعکس شده، دروغ بوده است؛ افزون بر اینکه سفر وظیفه ذاتی ماست؛ اگر ما به این مأموریت‌ها نرویم، چه کسی برود؟

وی در مورد سفر‌هایی که در این جلسه تصویب شده بود، گفت: این امکان هست که ما سفر‌هایی به کشور‌های منطقه از جمله عمارت، قطر و … داشته باشیم. وقتی ما می‌بینیم شکافی در بین کشور‌های قطر و عربستان پدید آمده، باید از آن استقبال و این شکاف را بیشتر کنیم.‌ رفتار ما می‌تواند این شکاف را بیشتر کند؛ پس ‌باید از آن بهره گرفته و ‌فضا را در این مواقع بسته نکنیم تا موقعیت‌ها از دست برود.
  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا