گوناگون

اقشار آسیب پذیر برای دریافت وام گرفتار قوانین دست و پاگیر اداری زیادی می شوند

81168995 5704339

علی سبحانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان آنکه اقشار ضعیف و متوسط جامعه با هزار و یک مشکل وام اندکی آن هم با نرخ سود نسبتا بالا دریافت می کنند، افزود: این درحالی است که شرایط دریافت وام های محدود نیز مدام تغییر می کند و شرایطی همچون میانگین سپرده چند ماهه، نداشتن بدهی معوق، داشتن ضامن معتبر و سفارش و غیره را نیز نیاز دارد.

وی افزود: البته ماجرا به دریافت وام ختم نمی شود بلکه تعلل در پرداخت اقساط وام نیز خالی از دردسر نیست و در این حالت، فرد وام گیرنده تهدید به برخورد قضایی می شود تا مبادا تاخیر در پرداخت اقساط وام 3 تا 10 میلیون تومانی، شبکه بانکی را متضرر کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اما سئوال اینجاست که آیا با دانه درشت هایی که وام های چند صد میلیونی از بانک ها می گیرند نیز چنین برخوردی صورت می گیرد یا اینکه آنها بازپرداخت وام ها را به راحتی به تاخیر می اندازند و آب هم از آب، تکان نمی خورد.

وی با بیان آنکه بانک ها در اعطای تسهیلات باید نهایت دقت را داشته باشند، افزود: عمده معوقات بانکی از طریق تسهیلات یارانه ای به افرادی ویژه و از حساب بیت المال پرداخت شده است، درحالی که انتظار می رفت بانک ها در پرداخت تسهیلات از حساب بیت المال نهایت دقت را داشته باشند.

سبحانی با بیان اینکه ۷۰ درصد از معوقات بانکی مربوط به عده ای محدود است، افزود: البته در بین بدهکاران نظام بانکی، تعدادی تولیدکننده نیز وجود دارد که به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی موفق به بازپرداخت تسهیلات خود نشده اند اما روی سخن با افرادی است که با وجود تمکن مالی و سودهای کلان حاصل از دریافت تسهیلات، میلی به بازپرداخت منابع بانک ها ندارند.

وی با بیان اینکه دولت و قوه قضائیه به جای وصول معوقات، طرح بخشودگی جرایم را مطرح کردند، افزود: اگر این بخشودگی و فرصت ها به معوقات خرد اختصاص می یافت، مشکلی نداشت ولی این فرصت ها به بدهی های کلان داده شد و اثری هم دیده نشد.

این اقتصاددان افزود: بارها شنیده ایم که مبارزه با مفاسد اقتصادی تشدید می شود یا بدهکاران کلان بانکی معرفی می شوند اما در عمل اتفاقی نمی افتد و حتی هر از گاهی فسادی بزرگتر از قبل، آشکار می شود.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی، پیش از آنکه از دستگاه قضایی انتظار برخورد با دانه درشت ها را داشته باشیم، باید از دولت و شبکه بانکی انتظار داشته باشیم که تخلف این بدهکاران بانکی را پیگیری کنند. البته نکته اینجاست که نظام بانکی در همه ابعاد پیشرفت می کند اما شگفتا که افرادی از لابلای این وضعیت پیچیده و سخت به راحتی عبور می کنند و از خزانه بیت المال بهره مند می شوند.

بانک مرکزی نیز در روزهای پایانی سال 92 طی بخشنامه ای به شبکه بانکی متن ماده (11) آئین نامه وصول مطالبات معوق را اصلاح و تسهیلاتی را برای بدهکاران دانه درشت بانکی در نظر گرفت.

اگرچه بانک مرکزی در دولت یازدهم در شروع کار خود اقدام به ورود جدی برای وصول مطالبات معوق کرد و حتی از دستگاه قضا خواست برای مقابله با افرادی که تسهیلات دریافت کرده و امکان بازپرداخت دارند اما از تسویه بدهی سرباز می زنند، کمک حال سیستم بانکی باشد، اما از بدو امر تسهیلاتی را در این زمینه در نظر گرفت و اصلاح بخشنامه مربوط به ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی در همین چارچوب ارزیابی می شود.

اقتصام (4)1070**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا