گوناگون

افزایش سرانه مصرف از چالش هاي مهم توسعه دولت الكترونيك/ به سياست هاي علمي توجه شود

رضا باقری اصل در اولین جلسه از کارگروه توسعه دولت الکترونیکی که  به ریاست استاندار مرکزی و با حضور معاونان و مدیران استان برگزار شد، ضمن تقسیم بندی اقتصاد به سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعت بیان کرد: در بخش کشاورزی ارزش افزوده 11.5درصد و میزان اشتغال 17.5درصد، بخش صنعت 34.5درصد ارزش افزوده 39.4 درصد اشتغال و در بخش خدمات 52.3درصد ارزش افزوده و 0.48درصد میزان اشتغال در کشور وجود دارد.

وی در ادامه به سیاست ها و راهبرد های دولت اشاره و عنوان کرد: توجه جدی به سیاست های علم و فناوری، بهره گیری از فرصت های ترانزیتی کشور در جهت ارتقای امنیت ملی، توجه جدی به بهره گیری حداکثری از فرصت های فضای مجازی و مدیریت و کنترل تهدیدات، توسعه پایگاه های اطلاعاتی، ملی و خدمات الکترونیکی، نهضت تولید نرم افزار و شبکه های اجتماعی داخلی و حمایت کامل از کسب و کارهای نوآورانه و شبکه های اجتماعی داخلی از جمله راهبردهای دولت است.

باقری از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه الکترونیکی را تامین زیر ساخت های ارتباطی و اطلاعات کسب و کارهای مختلف عنوان کرد و ادامه داد: اعطای امتیازات ویژه به کسب و کارها برای کاهش هزینه های راه اندازی و پایداری کسب و کارهای نو را با  ایجاد مرکز ویژه و کارگروه کسب و کارهای نوپا از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی هدف توسعه شبکه ملی اطلاعات را بهره گیری از 20 درصد پهنای باند خارجی و 80 درصد پهنای باند داخلی بیان کرد و گفت: برای دستیابی به این امر علاوه برهمکاری سه قوه با یکدیگر ،شهرداری ها و بخش های عمومی و سازمان های استانی نیز باید همکاری های لازم را دشته باشند.

نرخ پایین بهره وری، یکی ازمشکلات توسعه کشور است

نماينده ولي فقيه در استان مرکزی گفت: از جمله مشکلات توسعه در کشور نرخ پایین بهره وری است. در کشور ما بسیاری از منابع هدر می روند و مصارف بی رویه در بسیاری از موارد موجب آسیب در بخش های مختلف صنعتی و اقتصاد شده است.

آیت الله قربانعلي دری نجف آبادی افزود: باید از همه امکانات برای فتح قله های بلند همت و عزت استفاده کنیم واز جمهوری اسلامی ایران الگویی برای همه جهانیان بسازیم و این مهم را وظیفه ملی خود بدانیم.

نيروي انساني، لازمه رسيدن به توسعه

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز ضمن تاکید بر نقش نیروی انسانی در روند توسعه کشور گفت: نیروی انسانی نقش بسزایی در تحولات توسعه ای هر کشور دارد و چنانچه مدیریت کار آمد وجود نداشته باشد، نمي توان به توسعه دست يافت.

مهدی پازوکی ادامه داد: سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور بایدبا ایجاد اتاق های فکر متشکل از احزاب و متفکران در حوزه های مختلف در تحقق سریعتر روند توسعه کوشا باشد.

وی همچنین ضمن تعریف توسعه به عنوان فرآیندی که طی آن مبانی علمی –فنی تولید از وضعیت سنتی به مدرن تبدیل می شود بیان کرد: اگر خواهان توسعه در کشور هستیم باید در مبانی علمی تغییر صورت گیرد و برای توسعه راهی جز به کار گیری روش های علمی وجود ندارد.

کارشناس اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به عوامل متعددی که موجب توسعه پایدار می شود گفت: این عوامل شامل ایجاد ثبات و امنیت در حوزه های مختلف، ساماندهی مدیریت، اعتقاد به برابری انسان ها و احترام به آزادی بیان، اعتقاد معقول و منطقی به دنیا و دوری از زهد نامحدود است.

پازوکی در بخش دیگری از اظهاراتش به فرهنگ به عنوان ریشه درخت توسعه اشاره کرد و افزود: تفاوت بین کشورهای فقیر و ثروتمند در قدمت و میزان استحصال آنها از منابع طبیعی کشورشان نیست یلکه تفاوت کشورها در رفتارهایی است که  طی سالها در به کار گیری فرهنگ و دانش داشته اند.

وی ادمه داد: امروز ایران فقیر است چون رفتارها و فرهنگهای غلط موجب چنین وضعیتی شده است،ما برای آموختن و رعایت اصول که توسط کشورهای پیشرفته شناسایی شده است فاقد اهتمام لازم هستیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا