گوناگون

اقدامات بدون برنامه هیچ سودی برای اقتصاد کشور ندارد

81218904 5791680

سید ˈمحمد اعرابیˈ عصر شنبه در همایش سلسله گفتارهای تحول مدیریت در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری استان مرکزی افزود: هرگونه اقدام در تمامی بخش ها به ویژه قتصاد، نیازمند برنامه ریزی های دقیق و کاربردی است.

وی ادامه داد: اگر برای تحرکات و اقدامات اقتصادی برنامه ریزی های کوتاه مدت کاربردی اندیشیده شود می توان در مدت زمان کوتاهی بهره وری، کارآمدی و اثربخشی را با هم در جامعه داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: فرآیند اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری یک طرح بسیار مناسب برای برون رفت از مشکلات است اما متاسفانه دولت قبل تنها 11 درصد از سیاست های این نوع اقتصاد را انجام داد و در خصوص بقیه آن هیچ گونه مطالعه، تحقیق و پژوهشی صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه مدیریت تغییر و تحول نقش بسیار مهمی در بالندگی اقتصادی کشور دارد، اظهار کرد: مدیران تمام دستگاهها به ویژه صنایع، باید برای استفاده بهینه از منابع موجود ضرورت ایجاد تغییر را در بنگاه های خود نهادینه کنند چرا که برخی سیاست های مدیریتی صنایع، دیگر کاربردی نیست و بکارگیری آنها نه تنها هیچ پیشرفتی را به دنبال ندارد بلکه ما را به عقب می راند.

اعرابی اضافه کرد: مدیران باید ابتدا در خصوص منابع موجود تحقیق و پژوهش کنند بطوری که از داشته ها و برخوردای های خود آگاهی کافی داشته باشند و بر اساس این منابع اهداف خود را مشخص کنند.

وی با بیان اینکه مدیران باید هرساله منابع و اهداف خود را بازنگری کنند، اظهار کرد: مدیران پس از کسب آگاهی کامل از منابع و اهداف عالی و آینده ساز خود باید برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی های کاربردی و هوشمندانه یک، دو، پنج و 10 ساله ترسیم کنند و گام به گام بر اساس برنامه های خود عمل کنند تا به نتایج مطلوب دست یابند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه متاسفانه مدیران کشور بیشتر بر ضد برنامه های خود عمل می کنند خاطرنشان کرد: مدیران باید بدانند آنچه که می تواند ایران عزیز را با وجود داشته ها و برخورداری های بسیار زیاد به بالندگی و پیشرفت برساند برنامه ریزی های کاربردی و عمل کردن به این مهم است و اگر قرار بود که بدون برنامه ریزی به جایی برسیم تا به حال رسیده بودیم.

وی ادامه داد: ناکارآمدی برنامه ها، ساختار نامناسب، کمبود نیروی کار تحصیلکرده و دلسوز و دورماندن از فناوری روز مهمترین دلایل عقب ماندگی اقتصاد ایران را تشکیل می دهند که مدیران باید برای اصلاح و گذار از وضعیت سنتی به مدرنیته برنامه ریزی های دقیق داشته باشند.

اعرابی با بیان اینکه باید قبول کنیم که دلیل عقب افتادگی اقتصاد وجود مدیریت ناکارآمد بوده است، اظهار کرد: مدیران باید ضرورت تغییر را در بین کارکنان خود نهادینه کرده و برای تولیدات با کیفیت تر و ورود به بازارهای جهانی برنامه ریزی کنند.

وی در خصوص اینکه مدیران باید توجه داشته باشند که به جای تغییرات موردی باید از تغییرات دائمی استفاده کنند، گفت: اقتصاد و صنعت ما مشکلات بسیار زیادی دارد بنابراین باید با استفاده از تغییرات دائمی بسیاری از سیاست های غلط این بخش را به کلی کنار گذاشته و برنامه های جدید با پشتوانه فکر و اندیشه را جایگزین آنها کنیم.

وی شناسایی نقاط ضعف و قوت بنگاه ها را یکی دیگر از وظایف مدیران دانست و یادآورشد: برای ایجاد تحول در واحدهای تولیدی خود باید بدانیم که دلیل عقب ماندگی چیست و همچنین نقاط قوت خود را مشخص کرده و در خصوص احیای آن تلاش کنیم.

معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی استانداری مرکزی نیز گفت: استان مرکزی ظرفیت های بسیار زیادی در بخش های صنعت، کشاورزی و گردشگری دارد که متاسفانه به دلیل مدیریت های ناکارآمد تنها از 10 درصد این ظرفیت ها استفاده شده و بقیه هدر می رود.

ˈحسن صفریˈ بیان کرد: کشور ایران در منابع زیرزمینی از قبیل نفت و گاز مقام دوم جهان و در فلز مس رتبه سوم جهان را دارد اما به دلیل نداشتن برنامه های کاربردی و مدیران کارآمد تا کنون نتوانسته ایم از این منابع برای آبادانی ایران عزیز به طور کامل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی 13 نوع از 14 نوع آب و هوای جهان را دارد، خاطرنشان کرد: کره جنوبی 30 سال قبل در بسیاری از صنایع به ویژه خوروسازی با کشور ما برابر بود اما امروز در تمام بخش ها از ما سبقت گرفته به طوری که در بعضی از صنایع در جهان یکه تازی می کند.

استان مرکزی با وجود اینکه به عنوان یک استان صنعتی در کشور شهرت دارد، در بخش کشاورزی و گردشگری نیز ظرفیت های قابل توجهی دارد.ک/2

7115/449

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا