گوناگون

انتقاد رییس کل بیمه مرکزی از نحوه تعیین نرخ ها در شخص ثالث

81221695 5796453

محمد ابراهیم امین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان آنکه صنعت بیمه کشور سال گذشته 17 میلیون بیمه نامه شخص ثالث به فروش رسانده است، اظهار داشت: با توجه به بالا بودن تعداد بیمه گذاران در این رشته میزان حق بیمه دریافتی شخص ثالث بر این صنعت تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: نرخ دیه توسط قوه قضاییه و حق بیمه توسط دولت تعیین می شود و صنعت بیمه تنها پرداخت کننده خسارت به بیمه شدگان است.

امین با بیان آنکه قوه قضاییه نرخ دیه را براساس قانون مجازات اسلامی تعیین می کند، تصریح کرد: این در حالی است که بلحاظ گستردگی تعداد بیمه گذاران شخص ثالث، دولت نیز تلاش می کند حق بیمه پایینی را برای این رشته بیمه ای تعیین کند.

وی با انتقاد از اینکه چرا در جلسات تصمیم گیری نرخ دیه و حق بیمه از کارشناسان صنعت بیمه دعوت نمی شود، با طرح این سئوال که چرا به جای دعوت از مسئولان صنعت بیمه برای تعیین نرخ، مسوولان ستاد دیه در تصمیم گیری ها حضور می یابند و این در حالی است که ستاد دیه نقشی در صنعت بیمه ندارد.

امین خاطرنشان کرد: در صورتی که اصول حرفه ای در صنعت بیمه کشور مورد توجه قرار گیرد، این بخش می تواند از موفق ترین بخش های اقتصادی باشد که البته این امر نیاز به فرهنگ سازی و فرهنگ سازی نیز نیاز به ابزار دارد.

وی با اشاره به پرداخت خسارت به حدود 20 هزار کشته و 300 هزار مجروح و معلول به طور میانگین در هر سال، اظهار داشت: صنعت بیمه کشور سالانه 20 میلیون پرونده خسارت را بررسی می کند که البته بخاطر تعداد زیاد پرونده ها، این امکان وجود دارد که برخی از آنها نیز با مشکلاتی مواجه شوند.

امین با بیان اینکه، این صنعت نیاز جامعه است و می تواند باری را از دوش دولت بردارد و همیار دولت باشد، تاکید کرد در حالی که بیمه ها جبران خسارت می کنند، دولت ها درگیر مسایل روزمره خود هستند.

وی اظهار داشت: البته ناگفته نماند که صنعت بیمه کشور هیچ کمکی از محل درآمدهای نفت و یا مالیات دریافت نمی کند و تنها کمک دولت به صنعت بیمه مربوط به 80 سال پیش و تاسیس بیمه ایران بود که دولت ساختمانی به ارزش چهار میلیون تومان در اختیار این شرکت قرار داد.

امین با اشاره به افزایش دارایی های صنعت بیمه و تبدیل شدن آن به یک نهاد مالی بزرگ کشور، گفت: هرچند این دارایی ها پشتوانه ملی است اما در چند سال گذشته با اعمال قوانین نامناسب، انتظارات از این صنعت تا حدی افزایش یافته که این صنعت را بیش از پیش تضعیف کرده است.

وی با بیان اینکه 13 میلیون نفر بیمه مکمل از شرکت های بیمه ای خریداری کرده اند، گفت: در صورتی که صنعت بیمه کشور ضعیف شود، چانه زنی شرکت های بیمه با بیمه گذاران برای پرداخت خسارت افزایش می یابد و در آن صورت نیز دفاتر حقوقی شرکت ها هر روز بزرگ تر می شوند و مردم تنها کسانی هستند که از تضعیف بیمه ها آسیب می بینند.

امین تصریح کرد: در حالی که نرخ دیه 32 درصد افزایش یافت حق بیمه ها تنها 15 درصد رشد یافت که این امر سبب خواهد شد توان این صنعت در ارایه خدمات مناسب به مردم بیش از پیش کاهش یابد.

وی با بیان اینکه، صنعت بیمه باید براساس اصول و مبانی خود فعالیت کند، اظهار داشت: این صنعت می تواند بار زیادی را از دوش مردم و دولت بردارد.

امین نقش این صنعت را در برقراری تعامل با دنیا مهم عنوان کرد و اظهار داشت: اگر تحریم ها حذف شود، صنعت بیمه اولین بخش خواهد بود که همکاری خود را با سرعت گسترش می دهد و با دنیا تعامل برقرار می کند.

اقتصام(4)9141**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا