گوناگون

انتقاد قاضی القضات از رسانه ملی/ توضیحات وزیر دادگستری درباره ورود بانوان به ورزشگاهها

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین روز هفته پر خبرترین روز این هفته در حوزه قضایی بود. شنبه همایش سراسری قوه قضائیه با حضور روسای سه قوه برگزار شد که در حاشیه این همایش مسوولان عالی قضایی پاسخگوی پرسش خبرنگاران بودند.

آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه: امروز ما میزبان بودیم، اما رئیس جمهور سه برابر زمان من حرف زد.  همچنین وزیر دادگستری یک و نیم برابر زمان من حرف زد و رئیس مجلس نیز چند دقیقه ای صحبت کرد. مسئله برنامه محوری، نظارت بر دستگاههای قضایی، برخورد با مفسدان اقتصادی، پیشگیری از جرم و برخورد با اشرار و قاچاقچیان و جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی از مهمترین برنامه های قوه قضائیه است.مسئله برخورد با مفسدان اقتصادی بسیار حساس و مهم است و در کنار این برخورد باید امنیت اقتصادی را تامین کنیم. برخورد با فساد و حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی کار سختی است.

موادمخدر و سرقت بیشترین جرایم

حجت الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری: تعداد پرونده های وارده به دستگاه قضائی 9 میلیون و 816 هزار پرونده بود. همچنین سال گذشته 217 هزار و 851 زندانی داشتیم که نسبت به سال 91 تعداد زندانیان 3.7 درصد کاهش یافت. میزان بودجه قوه قضائیه نیز 4 هزار و 728 میلیارد تومان است که نسبت به سال 92 اعتبارات هزینه‌ای 40 درصد رشد داشته است. .سرقت، پس از مواد مخدر، با اختصاص 13.75درصد از پرونده ها به خود، بيشترين فراواني را داشته است. افزايش 32 درصدي اين شاخص نسبت به سال قبل، محل توجه و دقت است.ضمن اینکه حدود 500 هزار دادخواست در باب مشكلات خانوادگي ارائه شده است.

رسیدگی به پرونده مدیران عامل سابق بانکهای ملی، صادرات و مسکن

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی: اعاده دادرسی هیج یک از متهمان پرونده فساد 3 هزار میلیاردی پذیرفته نشده است و کسانی که حکمشان صادر شده است در مرحله اجرا هستند.رسیدگی به پرونده سه رئیس سابق بانکهای ملی، صادرات و مسکن در دستور کار قرار گرفته است. رسیدگی به پرونده خاوری هنوز شروع نشده است.

احمد شهید صلاحیت گزارشگری ندارد

محمدجواد لاریجانی،دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه: احمد شهید نه صلاحیت گزارشگری دارد و نه گزارش هایش دارای اعتبار است. این فرد چهارمین گزارشگر حقوق بشر در ایران است و آخرین نفر نیز نخواهد بود. گزارشهای اعلام شده بر علیه ایران تهاجمی است و هر وقت می خواهند علیه ما اقدامی انجام دهند حقوق بشر را مطرح می کنند.

آخرین وضعیت پرونده های قضایی از زبان دادستان

روز یکشنبه مسوولان عالی قضایی با مقام معظم رهبری دیدار کردند.دادستان کل کشور هم با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح آخرین وضعیت پرونده های قضایی پرداخت که محور صحبت هایش به این شرح بود.

* در سال 92 بیش از 30 مورد که جعل عنوان و امضاء کرده بودند بازداشت شدند

* ادعای من این است که دستگاه قضائیه در برابر فشار صاحبان قدرت و ثروت و تیزهوش تسلیم نمی شود. پرونده هایی امنیتی داشتیم که می گفتند افرادی که متهم هستند بازداشت نشوند و یا در صورت بازگشت به ایران بازداشتشان نکنیم.

* یکی از اتهامات “ب.ز”  جعل است.این فرد بنا بر گفته بازجوها بیان صادقانه ندارد و هنوز زمان نهایی نمی توان برای رسیدگی به این پرونده عنوان کرد. دستگاه های مرتبط در حال شناسایی اموال این فرد هستند اما اموالی که تا امروز شناسایی شده کفایت بدهی را نمی کند.البته هنوز به خزانه دولت و دادگستری چیزی واریز نشده است.اتهام اخلال در نظام اقتصادی هم می تواند مطرح باشد.

* در بحث شبکه های اجتماعی هم یک خلط مبحث می کنند که آیا با شبکه های جدید و فناوری های جدید مخالف هستید؟ نه ما مخالف نیستیم اما بحث ما این است که اگر باعث فساد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی شود چه کار باید کرد؟در حال حاضر بسیاری از شبکه های اجتماعی خسارت هایی که به جوانان ما وارد می کند زیاد است. اواخرسال 90 شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد. شورای عالی مصوبه ای ندارد ما کارگروهی داریم به عنوان کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه. این کارگروه مسائلی را بررسی کرد و دو شبکه شناسایی شد برای فیلترینگ اما انجام نشد.

گلایه قاضی القضات از رسانه ملی

در دومین روز هفته قوه قضائیه ،مسوولان عالی قضایی با حضور در مرقد امام با آرمان های امام راحل(ره) تجدید میثاق کردند. در حاشیه این مراسم قاضی القضات با گلایه از رسانه ملی گفت: از صدا و سیما گلایه مندم زیرا برخی برنامه هایش درباره قوه قضاییه صددرصد مخرب بود. در این برنامه ها بدون حضور طرفین و به صورت یکجانبه دستگاه قضایی را به محاکمه کشیدند.صدا و سیما رسانه ملی است و نباید حیاط خلوت برخی افراد خاص شود.در یک برنامه مجری و تهیه کننده دست به دست هم می دهند و قوه قضاییه را یک جانبه محاکمه می کنند که به نظر من این کار عناوین مجرمانه دارد. فردی هم می آید و در این برنامه می گوید بدون پارتی نمی توان در قوه قضاییه کاری کرد.در سال حدود 14 میلیون پرونده در دستگاه قضایی دیده می شود و برای تهیه کننده، مجری و رئیس تاسف می خوریم.

توضیحات وزیر دادگستری درباره ورود بانوان به ورزشگاهها

مصطفی پور محمدی ، وزیر دادگستری در حاشیه همایش اولین نشست نقش رهبران دینی در پیشگیری از خشونت علیه کودکان: ما یک تقید ارزشی و دینی داریم و روی آن حساس هستیم. خوشبختانه حس جامعه نیز مثبت است. انتظار جامعه این است که ما به عنوان یک نظام دینی قواعد دینی را رعایت کنیم.با این توضیح باید ببینیم ضوابط شرعی ما تا چه اندازه به ما اجازه می دهد بانوان در ورزشگاهها حضور داشته باشند. ضمن اینکه بانوان باید ورزش کرده و در ترغیب و توسعه ورزش بانوان جدی هستیم، اما دستورات دینی قابل گذشت و انعطاف نیست و درباره حضور در ورزشگاهها هم رعایت مسائل دینی، فرهنگی و اخلاقی مهم است. برخی از محیط های ورزشی ما برای جوانان و پسرانمان هم خیلی مطبوع، فرهنگی و سازنده نیست. ما در این جهت باید تلاش کنیم و فکر می کنیم حضور بانوان در برخی از این محیط ها به شدید شدن ناهنجاری های فرهنگی می انجامد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا