گوناگون

اهرم مدیریت بحران اطلاع رسانی و آموزش مردم است / فعالیت 1950 نجاتگر در همدان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین اشرفی بعد از ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران و به مناسبت هفته کاهش آثار بلایای طبیعی گفت: شعار امسال این هفته مدیریت بحران، اقتصاد، فرهنگ پیشگیری و آمادگی است.

وی با بیان اینکه کارگاهی به عنوان مدیریت بحران و آماده نگری در جمعیت هلال احمر استان تشکیل شده است، ابراز داشت: طی این هفته برنامه های مختلفی مانند مانور عملیاتی اطفای حریق، برگزاری مانور صفر و غیره در نظر گرفته شده است.

معاون امداد جمعیت هلال احمر استان همدان در ادامه سخنانش عنوان داشت: برگزاری مانور عملیاتی امداد و نجات با شرکت نیرو های عملیاتی، اسکان اضطراری در قهاوند، همایش دهیاران و اجرای اطفای حریق در شرکت نفت ملایر و آموزش کمک های اولیه در محلات و غیره از جمله برنامه ها است.

اشرفی هدف از اجرای این برنامه ها را بالا بردن شناخت، ترویج فرهنگ ایمنی در جامعه، بالا بردن آمادگی در سطح خانواده و محیط کار عنوان کرد و افزود: آمادگی هایی را که طی این دو دهه برای بالا بردن آمادگی خانواده ها در مقابله با بلایای طبیعی انجام شده است را نمی توان نادیده گرفت.

وی در ادامه گفت: اما باید گفت که ارتقا اطلاعات و آگاهی و آمادگی مردم جامعه با همه شرایط های اضطراری هنوز هم کم است و باید ظرفیت سازی و برنامه ریزی شود و مشارکت مردم را در این زمینه بالا برد.

معاون امداد جمعیت هلال احمر استان همدان ابراز داشت: هدف جمعیت هلال احمر استان همدان ارتقا دانش و آگاهی مردم در زمینه مقابله با بحران و مدیریت بحران است.

اشرفی با تاکید بر اینکه مردم آموزش دیده بزرگترین ابزار مدیریت بحران هستند، اظهار داشت:  اهرم مدیریت بحران اطلاع رسانی و آموزش و آکاهی مردم است.

وی در ادامه سخنانش در مورد مناطق حساس استان همدان گفت: پهنه بندی زلزله بیش از یک دهه است که در استان همدان اتفاق افتاده است و جنوب غربی استان به عنوان بحرانی ترین نقطه زلزله خیز استان در طول گسل های زاگرس است.

معاون امداد جمعیت هلال احمر استان همدان اضافه کرد: مخاطرات کولاک، یخبندان، نقاط برفگیر استان مشخص شده است و سازمان امداد و نجات هر ساله با این مخاطرات مانوس شده است.

اشرفی با اشاره به اینکه تصادفات جاده ای در 24 نقطه حادثه خیز استان شناسایی شده است، اظهار داشت: دستگاه های مرتبط در این نقاط کنترل دارند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون 48 مورد واژگونی خودرو داشته ایم، عنوان داشت: بیشترین حوادث به علت سرعت و خواب آلودگی و کیفیت پایین خودرو ها بوده است.

معاون امداد جمعیت هلال احمر استان همدان ادامه داد: برای آمادگی در برابر خطر نیز ظرفیت سازی در استان انجام شده است.

اشرفی با اشاره به اینکه بزرگترین سازمان های امدادی دیر رسی به محل حادثه دارند، افزود: اگر مردم در مورد مقابله با شرایط بحرانی و آسیب ها و حادثه ها و نحوه برخورد با آن آشنایی داشته باشند می توانند خود وارد عملیات شوند و دیر رسیدن نیروهای امدادی را جبران کنند.

وی از تشکیل تیم های واکنش اضطاری روستایی در استان همدان خبر داد و گفت: رویکرد دیگر جمعیت هلال احمر استان همدان مدیریت حوادث و سوانح در قلمرو پایگاه ها است و تیم ها بر اساس ماهیت حادثه آموزش می بینند.

معاون امداد جمعیت هلال احمر استان همدان ابراز داشت: بر مبنای مخاطرات در کوهستان، تیم امداد و نجات کوهستان تشکیل شده است و بر همین مبنا تیم های آواربرداری، امداد و نجات جاده و غیره نیز تشکیل شده است.

اشرفی در مورد انواع گروه ها در جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: از درجه امداد گر گرفته تا ایثارگر در جمعیت هلال احمر فعالیت می کنند و در حال حاضر هزار و 950 نفر نجاتگر در قالب خانم و آقا در استان همدان فعالیت می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا