گوناگون

اوباما چهره‌ای منفور در بین اعراب

نتایج تازه ترین نظرسنجی‌های انجام شده از عدم محبوبیت رئیس جمهور آمریکا و تبدیل شدن وی به چهره‌ای منفور در میان بیشتر اعراب حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه «زاگبی» در سال 2014 میلادی حاکی از آن است که کشورهای عربی بر این باورند که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تعهد کمی به دولت فلسطین دارد و نباید در سوریه مداخله نظامی می کرد؛‌ این کشورها بر این باورند که دولت اوباما در حمایت از رهبران موقت مصر نیز ناکام مانده است.

درحالیکه 5 سال از سخنرانی اوباما در قاهره با هدف ایجاد روابط دوباره بین جهان عرب و آمریکا می گذرد، اما نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که حمایت از اوباما در میان بیشتر اعراب به زیر متوسط 50 درصد رسیده است.
مؤسسه زاگبی در این نظرسنجی سالانه،‌ دیدگاه حدود 7 هزار نفر از 6 کشور را به همراه سرزمین های فلسطین در ماه مه سال جاری میلادی مورد بررسی قرار داد و بیشتر روی مهم ترین مسائلی که جهان عرب در سال 2014 با آنها روبرو است، از جمله مذاکرات هسته ای با ایران تمرکز کرد.

این نظرسنجی با اشاره به عدم محبوبیت «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا نشان می دهد که دیدگاه مردم بیشتر کشورهای عربی به آمریکا درست مثل دیدگاه آنها در سال 2009 میلادی است.
درست یک هفته بعد از آنکه تلاش آمریکا برای میانجی گری برای حصول توافق صلح میان فلسطین و اسرائیل ناکام ماند، نظرسنجی هایی صورت گرفت که نشان می داد بیشتر اعراب بر این باورند که آمریکا در رویکرد خود برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین، منصفانه عمل نمی کند.
بیشتر اعراب با اشاره به ادامه اشغال سرزمین های فلسطین توسط اسرائیلی ها که آن را یکی از بزرگ ترین عوامل در مسیر تحقق صلح و ثبات در جهان عرب می دانند، به تعهد آمریکا برای تشکیل یک دولت مستقل در فلسطین نیز بی اعتماد هستند.

حدود 95 درصد از مردم اردن که از نزدیک ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود، در این نظرسنجی شرکت داشته و اعلام کرده اند که اطمینان ندارد که آمریکا بخواهد شاهد ایجاد یک دولت فلسطینی باشد.
حدود 70 درصد از مردم مراکش و لبنان بر این باورند که آمریکا باید سوریه را به حال خود بگذارد؛ این افراد که در نظرسنجی شرکت داشته اند، اعلام کرده اند که دخالت در سوریه به آمریکا مربوط نمی شود.
از طرف دیگر، بین دو سوم تا نیمی از کسانی که در این نظرسنجی شرکت داشته اند، گفته اند که آمریکا باید تامین تجهیزات پیشرفته بیشتر برای مخالفان سوری را رد کند.

بر اساس این خبر، کسانی که در این نظرسنجی حضور داشته اند بر این باورند که در میان تحولات سیاسی حاکم در مصر که بزرگ ترین کشور جهان عرب با 80 میلیون جمعیت تلقی می شود، دولت آمریکا بیشتر از «حسنی مبارک» رئیس جمهور سرنگون شده مصر حمایت کرده است تا دولت موقت تحت رهبری ارتش مصر و یا «محمد مرسی» اولین رئیس جمهور اسلام گرا و منتخب این کشور.

حدود 53 درصد از مردم کشور عربستان سعودی که علنا با دولت اوباما به دلیل سیاست مبهم واشنگتن در قبال مصر تضاد دارد، بر این باورند که آمریکا به اندازه کافی از رهبری تحت کنترل ارتش مصر بعد از سقوط مرسی حمایت نکرده است.
در عین حال، 51 درصد از مصری ها نیز آمریکا را حامی شدید رهبری ارتش در مصر می دانند و این خود نشان دهنده عمق اختلاف و شکاف های سیاسی در مصر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا