Mihanpostاینترنتپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

نگاهی به اولین شغل بنیانگذاران و مدیرعاملان ۶ اَبرکمپانی دنیا + عکس

میهن پست – شاید شغل امروز هر کدام از ما هیچ‌گونه تناسبی با آنچه در طول زندگی انجام داده‌ایم، نداشته باشد. برای ستارگان دنیای فناوری نیز وضع به همین صورت است. اولین شغل بسیاری از آن‌ها با آنچه امروز در دنیای فناوری به آن شهره‌اند، بسیار تفاوت دارد. شاید همین کار سخت و متفاوت بوده است به آن‌ها تجارب کسب‌وکار را از زاویه‌ای جدید آموخته است.

با مطالعه زندگی نامه بعضی از بنیانگذاران کمپانی های مطرح دنیا به وضوح خواهیم فهیمید که مساله خواستن و توانستن موضوعی انکار ناپذیر است چرا که این افراد اکنون در راس هرم بزرگترین کمپانی های دنیا میدیریت می کنند در حالی که در ابتدا کار خود را با حرفه‌هایی کاملا بی ربط و بسیار معمولی آغاز کرده‌اند.

بنابراین شاید شغل امروز هر کدام از ما هیچ‌گونه تناسبی با آنچه در طول زندگی انجام داده‌ایم، نداشته باشد. برای ستارگان دنیای فناوری نیز وضع به همین صورت است. اولین شغل بسیاری از آن‌ها با آنچه امروز در دنیای فناوری به آن شهره‌اند، بسیار تفاوت دارد. شاید همین کار سخت و متفاوت بوده است به آن‌ها تجارب کسب‌وکار را از زاویه‌ای جدید آموخته است.

و حالا در میهن پست با برخی از این مشاغل معمولی بزرگان دنیای فناوری آشنا می‌شویم.

مایکل دل از پیشخدمتی و ظرف‌شوی تا بنیانگذاری و مدیرعاملی شرکت دل

مایکل دل از کودکی به تمبر جمع کردن علاقه داشت و همین علاقه بود که او را به کار ظرف‌شویی در یک رستوران چینی وا داشت تا بتواند تمبرهای بیشتری بخرد. وی کارگر قابلی بود و در جوانی توانست کار خود را تا پیشخدمتی رستوران ارتقا دهد.

مایکل دل بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دل
مایکل دل بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دل

البته در اقدامی شبیه آنچه همه در دره سیلیکون انجام می‌دهند، شغل خود را برای کار در یک رستوران مکزیکی که به او وعده پول بیشتر داده بود، رها کرد.

«کمپانی دِل Dell که در سال ۲۰۱۰ دل، پس از دو شرکت اچ‌پی و ایسر، سومین شرکت بزرگ فروش رایانهٔ شخصی، در دنیا اعلام شد یک شرکت سازندهٔ رایانه آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در شمال شهر آستین، تگزاس قرار دارد».

مریسا مایر از فروشندگی مواد غذایی رئیس و مدیرعامل یاهو

لازم است بدانید لازوقتی ماریسا ۱۶ ساله بود در تعطیلات تابستان در فروشگاه کانتی شهر واسا، کار فروشندگی مواد غذایی را شروع کرد. شاید شما تصور کنید که این کار چندان هم سخت نیست اما مایر می‌گوید که کارفرمایانش بسیار سختگیر بودند و توانایی او را در هر کار با در نظر گرفتن زمان صرف شده برای آن محاسبه می‌کردند. وی می‌گوید که این کار به او درس‌های زیادی در مورد اقتصاد خانواده و بده بستانی که افراد باید در زندگی روزمره انجام دهند، آموخت. او مردم را در حالی می‌دید که بر سر یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی خود بودند: چه چیزی بخورند؟

مریسا مایر رئیس و مدیرعامل یاهو
مریسا مایر رئیس و مدیرعامل یاهو

البته مایر پس از کار در فروشگاه یک تیک عصبی هم پیدا کرد؛ هنگام اتمام نوبت کاری در فروشگاه مواد غذایی باید به سرعت تمام حساب‌ها را جمع می‌زد و تحویل می‌داد. این ستاره دنیای فناوری، تا امروز هم از اینکه حساب‌هایش با هم منطبق نباشد، اذیت می‌شود.

«شرکت یاهو Yahoo Inc یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که توسط جری یانگ و دیوید فیلو در ژانویه سال ۱۹۹۴ تأسیس و در تاریخ ۱ مارس ۱۹۹۵، بین مردم شناخته شد. این شرکت بر خلاف وسعت فعالیتش، توسط کاربران اینترنت فقط به عنوان خدمات دهنده ی ایمیلی شناخته شده است. دفتر مرکزی یاهو در سانی‌ویل، کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا است. یاهو یکی از بهترین سایت‌های اینترنتی است که امکانات زیادی مانند موتور جستجوی یاهو، ایمیل یاهو، یاهو! مسنجر، اخبار یاهو، گروه یاهو، پاسخ یاهو، تبلیغات، نقشه‌های آنلاین، اشتراک گذاری ویدئو و عکس، ورزش‌های فانتزی و شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربران اینترنت گذاشته است.».

جان کوم از زمین‌شویی و تی کشی تا بنیان‌گذاری و مدیرعاملی واتس‌اپ

جالب است بدانید که جان کوم، یکی از فقیرترین افراد این فهرست بوده است. وقتی او قرارداد ۱۹ میلیارد دلاری واگذاری واتس‌اپ به فیس بوک را امضا کرد، به سمت خیابانی در مقابل مرکز خدمات اجتماعی سن دیگو رفت؛ جایی که سال‌ها از کوپن غذای مجانی آن‌ استفاده کرده بود.

جان کوم بنیان‌گذار و مدیرعامل واتس‌اپ
جان کوم بنیان‌گذار و مدیرعامل واتس‌اپ

کوم در روستایی کوچک در اوکراین به دنیا آمد، سپس در ۱۶ سالگی به کالیفرنیا مهاجرت کرد. او برای کمک به مادرش، در یک مغازه مواد غذایی زمین‌شویی می‌کرد.

«واتس‌اَپ WhatsApp یک برنامه پیام‌رسانی فوری برای تلفن‌های هوشمند است. این برنامه توسط شرکت سهامی واتس‌اپ ساخته شده است. مؤسس شرکت و سازنده این برنامه جن کوم است. پیام‌رسان WhatsApp سامانه‌ای نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند آندروید، آیفون، نوکیا، و بلک‌بری است. این پیام‌رسان از ارتباط دیتا و یا WLAN (وای-فای) برای فرستادن پیام استفاده می‌کند. این سرویس پیام رسانی تنها سال اول رایگان است و پس از آن برای استفاده سالانه باید ۰٫۹۹ دلار آبونمان پرداخت شود. ».

رید هستینگز از فعالیت در فروشندگی جاروبرقی تا بنیان‌گذاراری و مدیرعاملی نتفلیکس

رید هستینگز، به خوبی می داند که چطور باید یک کسب و کار را از ابتدا به راه انداخت. وی توانست شرکت خود را از یک اجاره دهنده کوچک دی وی دی به یکی از غول های رسانه تبدیل کند. اما شاید از شنیدن این موضوع تعجب کنید که هستینگز قبل از اینکه تبدیل به یک کارآفرین موفق شود، در یکی از حرفه‌های نمادین آمریکایی‌ها یعنی فروشندگی مشغول به کار بوده است.

رید هستینگز بنیان‌گذار و مدیرعامل نتفلیکس
رید هستینگز بنیان‌گذار و مدیرعامل نتفلیکس

هستینگز به عنوان یک فروشنده خانه‌ به ‌خانه به فروش جاروبرقی می‌پرداخت که به نظر خودش « مقدمه‌ای فوق‌العاده برای فروش بود». البته وی پس از آن تصمیم گرفت تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر در دانشگاه استنفورد را به پایان برساند.

«نتفلیکس Netflix یک شرکت آمریکایی ارائه دهنده خدمات آنلاین رسانه‌ای در قالب اجاره و فروش کلیپ‌های صوتی و تصویری، فیلم، DVD و دیسک بلو-ری است، که در سال ۱۹۹۷ توسط رید هستینگز راه‌اندازی شد».

تونی فیدل از شغل تخم‌مرغ فروشی تا بنیان‌گذاری و مدیرعاملی نست‌لبز

در مورد تونی فیدل باید گفت که وی متخصص به بازار آوردن محصولات جدید و خلاقانه است. هنگامی که در اپل کار می‌کرد، در تولید آیپاد بسیار تأثیرگذار بود. پس از اینکه شرکت خود، نست را هم پایه‌گذاری کرد توانست در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۳٫۲ میلیارد دلار به گوگل بفروشد.

تونی فیدل بنیان‌گذار و مدیرعامل نست‌لبز
تونی فیدل بنیان‌گذار و مدیرعامل نست‌لبز

اما فیدل در هشت‌سالگی اولین کار خود که فروش تخم‌مرغ بود را آغاز کرد. کسی نمی‌داند، شاید هم به همین دلیل وی نام شرکت خود را لانه (Nest) گذاشته است.

«نست لبز Nest Labs یک شرکت تولید کننده آمریکایی است که در زمینه اتوماسیون خانگی فعالیت می‌کند که استارت آپ نست، در سال ۲۰۱۰ توسط کارمندان سابق اپل، تونی فیدل و مت راجرز پا گرفت. این استارت آپ به سرعت رشد کرده و تعداد کارکنان آن به ۱۳۰ نفر رسید. این شرکت در سال ۱۰ ژانویه ۲۰۱۴ توسط گوگل به مبلغ ۳٫۲ میلیارد دلار خریداری شد»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا