گوناگون

ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند شیروان می تواند دامداری استان را متحول کند

81203985 5765654

ˈعباسعلی صفاییˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دام کردی از نظر پرواربندی و تولید گوشت قابلیت بسیار بالایی دارد و ترویج پرورش آن به رونق دامداری، تولید فراورده های دامی و صنایع وابسته آن کمک می کند.

وی افزود: امسال دو میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار برای ساماندهی ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کردی در شیروان مصوب شده که در صورت تخصیص 100 درصدی بخشی از نیازهای این ایستگاه را مرتفع می کند.

اکنون به جز استان خراسان شمالی و رضوی، استانهای غربی کشور نیز نیاز گله های خود در خصوص اصلاح نژاد دامی را از طریق ایستگاه شیروان برآورده می کنند.

فرماندار شیروان اظهار کرد: این مرکز سالانه 60 تا 100 راس قوچ اصلاح شده کردی را بین دامداران استان های خراسان شمالی و رضوی، گلستان و مازندران توزیع می کند.

صفایی گفت: با برطرف شدن کمبودها و تقویت مالی، تجهیز امکانات آزمایشگاهی و افزایش نیروی انسانی، این مرکز سالانه قادر است تولید خود را به 700 راس قوچ اصلاح شده رسانده و از این طریق درآمدزایی خوبی نیز داشته باشد.

فرماندار شیروان یکی از منابع اصلی درآمد روستاییان و عشایر این شهرستان را گله داری عنوان کرد و افزود: این ایستگاه می تواند در توسعه شهرستان بسیار موثر بوده و به حفظ نژاد دامی منطقه کمک کند.

صفایی شناسایی خصوصیات زیستی و پتانسیل های ژنتیکی گوسفند کردی، حفظ و ذخیره ژن آن به عنوان منبع ژنتیکی، اصلاح برنامه های اصلاح نژادی و توزیع قوچ و شیشک خالص اصلاح شده بین دامداران منطقه برای افزایش عملکرد تولیدی و اقتصادی را از جمله اهداف فعالیت این ایستگاه برشمرد.

گوسفند کردی گونه ای از نژاد آواسی فلسطینی است که در طبقه بندی گوسفندان ایرانی جزو نژادهای بدن رنگین، دنبه دار با جثه متوسط طبقه بندی شده و از نظر تولید جزو نژادهای دومنظوره گوشتی – شیری است.

این نژاد دامی دارای مدت پرواربندی طولانی است اما بره های نژاد کردی در دوران شیرخوارگی دارای سرعت رشد بسیار بالایی هستند که از این رو اصطلاحا به این نژاد ˈپیش رسˈ گفته می شود.

پشم این نژاد نیز از نوع رنگین و زبر است که برای بافت قالیچه، نمد و گلیم کاربرد دارد.

تا چند سال پیش، به جز ایستگاه شیروان، یک ایستگاه دیگر نیز در زمینه پرورش و اصلاح نژاد کردی در استان کردستان فعالیت داشت که کار آن به تعطیلی کشید.

ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان در خراسان شمالی در سال 1368 در روستای ˈحسین آبادˈ این شهرستان، در زمینی به وسعت 10 هکتار تاسیس شد که گوسفندان این ایستگاه هر دو سال سه بار زایش دارند. ک/3

7186/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا