گوناگون

بازار شلوغ مرده‌ها!

بازار تاریخی سمنان که به بازار شیخ علاءالدوله و بازار مرده‌ها نیز شهره است برخلاف نام آن بازار شلوغ و پررونقی است که شریان حیاتی و اقتصادی مرکز استان سمنان محسوب می‌شود.

محمدحسین بحرالعلومی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سمنان، با اشاره به وجه تسمیه این نام، اظهارکرد: این بازار به جهت اینکه در قدیم به گورستان قدیمی علمدار متصل بوده به بازار مرده‌ها اشتهار داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان افزود: بازار تاریخی سمنان که به بازار شیخ علاء‌الدوله و بازار مرده‌ها شهرت دارد، یکی از کهن‌ترین بازارهای استان سمنان است.

بحرالعلومی گفت: این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای استان است که بنای آن را به دوره ایلخانی و پیش از آن نسبت می‌دهند.

وی افزود: بنای بازار تاریخی سمنان به وسیله شیخ علاء‌الدوله سمنانی از عرفای به نام ایران در قرن هفتم و هشتم هجری قمری و همزمان با بنای شبستان شیخ علاء‌الدوله مسجد جامع سمنان ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان با اشاره به ارزش معماری و هنری این بنای تاریخی، افزود: بازار تاریخی سمنان دارای طاق‌های ضربی بلند است و سرتاسر آن با آجرکاری زیبا پوشیده شده است.

وی با بیان اینکه بازار تاریخی سمنان حدود یک مایل طول دارد، گفت: این اثر در تیرماه ۱۳۷۵ در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام

2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا