گوناگون

بازگویی خاطرات، راهی برای فرار سالمندان از آلزایمر

یک روان‌شناس، ساماندهی وضعیت روحی سالمندان در جامعه‌ی امروز را وظیفه‌ی همه‌ی دستگاه‌های مرتبط با این قشر به صورت مستقیم و غیرمستقیم برشمرد.

«طاهره الهی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، با بیان این مطلب، اظهار کرد: طراحی و راه‎اندازی مکان‎های عمومی که علاوه‌بر جذاب بودن برای جمع‌آوری سالمندان، در یک نقطه از شهر متمرکز نباشد، از اقداماتی است که دستگاه‎هایی از قبیل شهرداری و کانون‎های بازنشستگان می‌توانند در این زمینه به آن اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: بازگویی خاطرات و داستان‎ها علاوه‌بر پیشگیری از آلزایمر در پالایش ذهن و روح این قشر تأثیر بسزایی دارد، بنابراین در این راستا خلاء فردی که بتواند این امور را ساماندهی و مدیریت کند و سالمندان را به بهانه‌ی فعالیت‎های فرهنگی گردهم جمع‎آوری کند در اکثر استان‏‌های کشور احساس می‌شود.

این روان‌شناس با تأکید به نقش پررنگ مشاوران و کارشناسان روانشناسی در سلامت روح بازنشستگان و سالمندان، تصریح کرد: ایجاد مکان‏‌هایی در سطح شهر با هدف گردهمایی و بازگویی خاطرات مثبت در این قشر از جامعه نیازی است که قابل اغماض نیست و هم‌اکنون در وهله‌ی نخست دستگاه‎های مرتبط با امور سالمندان هم‎چنین دیگر دستگاه‎ها در مراحل بعدی بیشترین مسئولیت را دارند.

الهی با اشاره به اینکه بازگویی خاطرات منفی به اندازه‌ی خاطرات مثبت در پالایش ذهنی سالمندان تأثیرگذار نیست، گفت: داستان‎نویسی و روایت‎گویی از زبان گذشتگان از زمینه‎هایی است که به‌عنوان مثال اداره‌ی ارشاد می‎تواند با استفاده از آن به چاپ کتابچه‎هایی با عنوان «داستان‎های واقعی از زبان پدران» بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: هم‎چنین درگیری با مشاغل صنعتی و تولید صنایع‌دستی می‎تواند اشتغالی محسوب شود که این قشر را جزو اقشار تأثیرگذار و مفید جامعه به حساب آورد که تحقق این امر نیز در گرو اهتمام میراث‌ فرهنگی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا