گوناگون

بررسی نقش فرهنگ سازی تولید در رونق بخشیدن به تولیدات داخلی

2403806 917

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: یکی از بخش‌های مهم در مدیریت اراضی زراعی، آماده‌سازی زمین از نظر شیمیایی و حفظ حاصلخیزی خاک است.

احمد بایبوردی افزود: شایسته است با در نظر گرفتن عواملی همچون آب و هوای منطقه، نوع گیاه، خصوصیات خاک، روش کود دهی و مسائل اقتصادی و مدیریتی، مقدار و نوع مناسب کود برای گیاهان زراعی هر منطقه را تعیین کرد.

 وی از نیاز گیاهان  به عناصر غذایی برای رشد و نمو گفت و تشریح کرد: گیاهان برای رشد و نمو و برای تولید محصول به یکسری عناصر غذایی احتیاج دارند که برخی از آنها مانند کربن و اکسیژن از هوا تامین می‌شود و مابقی از طریق خاک و به شکل محلول در اختیار گیاه قرار می‌گیرند.

 بایبوردی ادامه داد: برای افزایش تاثیر کودهای مصرف شده از یک سو و کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی و اقتصادی از سوی دیگر، بهتر است کود را زمانی به کار برد که به نوعی قسمت اعظم آن به صورت قابل جذب گیاه در خاک باقی بماند و تلفات کود به صورت شستشو، تثبیت و تجزیه در حداقل ممکن باشد.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن عوامل تاثیر گذار در کاهش عناصر غذایی خاک یادآور شد: برداشت مکرر محصول از زمین، رشد و نمو علف‌های هرز که بخش قابل توجهی از عناصر غذایی خاک را به خود اختصاص می‌دهند، فرسایش خاک و رواناب، ورود عناصر غذایی به طبقات پایین خاک در زراعت‌های آبی و مناطق پرباران و تغییر شکل عناصر به حالت گاز و متصاعد شدن به جو از دیگر عوامل کاهش عناصر غذایی در خاک به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: انتخاب روش مناسب توزیع کود نیز مانند زمان کوددهی می‌تواند بر اثربخشی کودهای شیمیایی موثر باشد و در مجموع باید روشی را برای کوددهی انتخاب کرد که کود را در طول مدتی که مورد نیاز گیاه است به حداکثر مقدار در اختیار گیاه قرار دهد.

بایبوردی با اشاره ای به مزایای فرهنگسازی در مصرف کودهای آلی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه آثار سوء و گاه جبران‌ناپذیر مصرف کودهای شیمیایی و معرفی کودهای آلی به کشاورزان می‌تواند نقش بسزایی در کاهش قابل توجه مصرف این کودها داشته باشد.

 

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: فرهنگ مصرف، دانش تولید، دانش تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی، دانش بهره‌گیری صحیح از ماشین‌آلات و امکانات کشاورزی همه و همه به نوعی مستقیم و غیرمستقیم با کاهش ضایعات کشاورزی در ارتباط هستند، بنابراین آموزش تولیدکنندگان در این زمینه‌ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش ضایعات کشاورزی داشته باشد.

علی‌اکبر نژادرضا افزود: استفاده از روش‌های مناسب آموزشی با توجه به نیازها و شرایط ویژه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاری در زمینه ترویج و آموزش کشاورزی برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی نقش بسیار مهم و بزرگی را در کاهش ضایعات کشاورزی خواهد داشت.

وی با عنوان کردن راهکاری برای افزایش بهره‌وری خاطرنشان کرد: آموزش تولیدکنندگان بخش کشاورزی باید به‌عنوان راهکاری برای افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات در راس امور و اقدامات قرار گیرد تا زمینه تغییرات مطلوب افکار، عقاید و فرهنگ تولیدکنندگان بیشتر فراهم شود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: با افزایش بهره‌وری در هریک از بخش‌های تولید در اثر افزایش دانش و آگاهی تولیدکنندگان، ضایعات رو به کاهش گذاشته و گامی بزرگ در جهت خودکفایی برداشته خواهد شد.

نژادرضا افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات کشاورزی را عامل مهمی در خودکفایی بسیاری از محصولات دانست و تصریح کرد: کیفیت کار نیروی انسانی بیشترین تأثیر را در افزایش بهره‌وری این بخش دارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اذعان داشت: محدودیت منابع آب و بالا بودن هزینه‌های ساخت و نگهداری سدها و شبکه‌های زهکشی و آبیاری لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، بخصوص در مناطقی که مستعد برای کشاورزی است را دوچندان می‌کند.

کامران یوسفی راد افزود: آموزش کشاورزان برای استفاده صحیح از منابع آب و تعامل و همکاری آن‌ها با دستگاه‌های تأمین و توزیع‌کننده در بهبود فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی نقش مهمی دارد، علاوه بر این، استفاده از روش‌های آبیاری نوین، اصلاح و توسعه شبکه‌های آبیاری در این زمینه مؤثر است.

وی از لزوم فرهنگسازی برای ارتقاء فرهنگ مصرف حیح آب گفت و تشریح کرد: ارائه بهترین راهکارهای ارتقاء فرهنگ مصرف صحیح و بهینه آب در بخش کشاورزی نیاز به زیربنای فرهنگی صحیح و مطمئن و فرهنگ‌سازی در جامعه کشاورزی دارد که در این زمینه دو بخش دولتی و غیردولتی که همان کشاورزان و متخصصان این بخش را شامل می‌شود، باید به وظایف خود آگاهانه عمل کنند و در توسعه کشاورزی و بخصوص آب ارتباط مستمر و هماهنگی داشته باشند.

یوسفی راد ادامه داد: افزایش راندمان آبیاری، استفاده از روش‌های آبیاری مناسب، پوشش کانال‌های آبیاری، اصلاح نظام تخصیص آب بر اساس نیاز کشاورزی و مصرف آشامیدنی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری، استفاده از پساب‌های تصفیه شده، بها دادن به ارزش اقتصادی آب، حفاظت از منابع آب در برابر آلودگی، پایش و نظارت مستمر بر مصرف بهینه آب آشامیدنی و به حداقل رساندن تلفات آب در تأسیسات آب‌رسانی و ارتقاء مدیریت تقاضا از راهکارهای مقابله با بحران آب است.

وی با اشاره ای به مدیریت آب تاکید کرد: با توجه به سهم بالای کشاورزی در مصرف آب محدود موجود در کشور پهناور و پرجمعیت ایران و با توجه به مصرف بسیار بالای آب در اراضی کشاورزی، لزوم بررسی دقیق چگونگی ارائه و مدیریت آب در این‌گونه اراضی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بر اساس این گزارش، اقتصاد جدای از مقوله فرهنگ نیست، بنابراین برای تحقق اصل های اقتصادی نیازمند به رشد و فرهنگسازی تولید و مصرف کالاهای ایرانی و خودکفایی هستیم و این امر محقق نمی شود مگر آنکه با عزم ملی و مدیریت جهادی بر پویایی اقتصاد کشور مبتنی بر تولید و مصرف کالاهای داخلی و دوری جستن از کالاهای غیر ضروری خارجی اهتمام ورزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا