گوناگون

بلایی که شوری آب بر سر کشاورزی هندیجان آورده است

مدیر اداره جهاد کشاورزی هندیجان گفت:‌ ‌در حال حاضر EC یا میزان شوری آب در هندیجان بیش از 12 هزار میکرموس است که این میزان اصلا برای کشت مناسب نیست.

کامبیز محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه‌خوزستان، با اعلام این خبر افزود: قرار بود امسال 4000 هکتار از اراضی شهرستان به کشت تابستانه اختصاص داده شود که به علت مشکلات آبی این مساله محقق نشد و در حال حاضر سطح زیرکشت حدود 800 هکتار است. از سوی دیگر قرار بود در شهرستان کشت محصول ذرت داشته باشیم که این مساله به دلیل شوری آب منتفی شد.

وی افزود: کشت محصولات تابستانه تنها در 800 هکتار خلاصه شده و این میزان کمتر از 15 درصد و یا یک‌پنجم میزان برنامه امسال برای کشت تابستان است.

محسنی تصریح‌ کرد:‌ کشاورزان ما برای تهیه زمین و نهاده‌های کشت جهت محصول ذرت هزینه‌هایی را متحمل شده‌اند اما کشتی صورت نگرفت و نقدینگی آن‌ها از بین رفت و بذر ذرت خریداری شده که خیلی گران بود نیز روی دست‌شان ‌مانده است.

وی عنوان‌ کرد:‌ ‌هر سال 1000 هکتار محصول کنجد در تابستان کشت می‌شد که این میزان امسال به 150 هکتار رسیده و 15 درصد میزان کشت هر ساله کنجد است. برنامه امسال کشت علوفه شامل سورگوم و یونجه بود و از آنجایی که این محصول در اردیبهشت‌ماه و در شرایط آبی مناسب کشت شد مشکلی در زمینه آن نداشتیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی هندیجان گفت: علاوه بر این مشکل، دبی آب کاهش و تبخیر در مسیر انتقال آب تا زمین افزایش یافته است که این کاهش دبی و میزان بالای تبخیر، ‌سطح شوری را بیشتر می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر نخیلات شهرستان در فصل باردهی و ثمردهی هستند و ما با مشکل تامین آب و کیفیت آب مواجه هستیم و کیفیت آب بر کیفیت محصول تاثیر خواهد گذاشت.

محسنی اظهار کرد: ‌علاوه بر نخلیات، ما با پدیده مسمومیت دامی و اسهال و مشکلات گوارشی دام در شهرستان به دلیل کیفیت و شوری آب روبه‌رو هستیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا