گوناگون

انتقاد از کوتاهی برخی دستگاههای لرستان در جریان سیلاب/ ادامه جستجو برای یافتن اجساد قربانیان

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند صبح جمعه در جلسه ستاد حوادث استان لرستان با اشاره به وقوع سیلاب اخیر در لرستان و سقوط دو دستگاه خودرو در رودخانه اظهار داشت: از این حادثه باید درس بگیریم و نقاط ضعفی که داشته ایم را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه کشور ایران یک کشور حادثه خیز بوده و جزء 10 کشور بلاخیز دنیا محسوب می شود عنوان کرد: استان لرستان نیز جزء استانهای اول تا پنجم حادثه خیز در کشور محسوب می شود.

استاندار لرستان با اشاره به موقعیت توپوگرافی لرستان بیان داشت: اگر در یک روی سکه خشکسالی را در استان داریم در روی دیگر سکه نیز سیلاب خود را نشان می دهد.

حضور کمرنگ اعضای ستاد حوادث

بازوند با اشاره به حضور در محل وقوع سیلاب طی چند روز گذشته تصریح کرد: در این بازدیدها احساس کردم که حضور همه اعضا ستاد حوادث در این محل بسیار کم رنگ است.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاههای ستاد حوادث استان باید در محل وقوع این حادثه حضور می یافتند گفت: متاسفانه حضور دستگاههای عضو این ستاد در این منطقه حضوری کم رنگ بود که جای گلایه دارد.

استاندار لرستان بیان داشت: باید مدیران این حوزه خود را به محل رسانده و در آنجا حضور می یافتند چرا که ممکن بود با فکر و راهکاری از سوی آنها مسیر کار تغییر یپدا می کرد.

نیروهای هلال احمر خوب تجهیز نشده بودند

بازوند با تاکید بر اینکه متاسفانه نیروهای هلال احمر خوب تجهیز نشده بودند عنوان کرد: باید هلال احمر استان خود را به امکانات لازم تجهیز کند و در این راستا مجلس امسال هزار میلیارد تومان برای هلال احمر در نظر گرفته که استان نیز باید اقدامات لازم را برای دریافت این اعتبارات انجام دهد.

وی همچنین از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی لرستان انتقاد کرد و گفت: نباید خیلی راحت مرکز درمانی این بخش نسبت به ارجاع بیمار یکی از این خودرو ها به خرم آباد اقدام می کرد.

استاندار لرستان با تاکید بر تجهیز مراکز درمانی استان عنوان کرد: شاید اگر مرکز درمانی این منطقه امکانات لازم را داشت این اتفاق برای سرنشینان این خودرو رخ نمی داد.

بازوند با تاکید بر ارائه گزارشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با علت ارجاع این بیمار به خرم آباد تصریح کرد: اگر این بیمار قابل مداوا در این مرکز بوده چه دلیلی وجود داشته که آن را به خرم آباد ارجاع بدهند.

مقصر حادثه پل شورآب به دادستانی برای برخورد ارجاع شود

وی همچنین از حضور ضعیف اداره کل راه و شهرسازی استان در صحنه این حادثه انتقاد کرد و گفت: حضور این اداره خیلی ضعیف بود این در حالیست که باید این اداره کل اقدام به انتقال بیل مکانیکی، لودر و امکانات لازم در این منطقه می کرد.

استاندار لرستان همچنین بر ضرورت اعلام اداره کل شهرسازی استان استان به پیمانکاران استان برای در اختیار گذاشتن امکانات خود در این مواقع تاکید کرد و ادامه داد: همچنین معاون عمرانی استانداری لرستان نیز موضوع وضعیت پل این منطقه را در شورای فنی مطرح و اگر نیاز است نسبت به بازنگری و اصلاح این پل اقدام کنند.

بازوند با بیان اینکه نقشه ها و برآورد اعتباری لازم برای اصلاح این پل ظرف 15 روز آینده آماده شود عنوان کرد: همچنین مشاور این پل نیز ولو اینکه 20 سال پیش نسبت به طراحی آن اقدام کرده نیز شناسایی و پاسخ لازم را در رابطه به نواقص این پل بدهد و مقصر حادثه به دادستانی برای برخورد ارجاع شود.

وی همچنین بر ضرورت بازبینی سایر پل های استان تاکید کرد و گفت: همچنین دستگاههای اجرایی استان تا اوایل هفته آینده اقدام به برآورد خسارات وارد شده بر اثر این سیلاب کنند.

درخواست اعزام گروه تجسس از استانهای دیگر

استاندار لرستان با بیان اینکه هنوز دو جنازه این حادثه پیدا نشده است عنوان کرد: خانواده های آنها از ما توقع دارند که نسبت به پیدا کردن آنها اقدام کنیم.

بازوند با تاکید بر اینکه برای پیدا کردن این اجساد از استانهای همجوار و تهران نسبت به اعزام گروههای تجسس درخواست شود عنوان کرد: همچنین مدیریت بحران استان از وزارت کشور بخواهد که به استانهای دیگر اعلام کند برای پیدا کردن جنازه ها به ما کمک کنند.

وی همچنین به موضوع آبگرفتگی در سطح شهرهای استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه آبگرفتگی در سطح شهرهای های ما به خصوص خرم آباد خیلی زیاد است.

استاندار لرستان با بیان اینکه متاسفانه در گذشته هیچ گونه مطالعه ای در رابطه با آبهای سطحی شهرهای استان صورت نگرفته است عنوان کرد: زمانی که آبگرفتگی در سطح  شهرها رخ می دهد افکار عمومی عصبانی می شوند و توقع دارند بابت هزنیه های شهر نشینی که پرداخت می کنند خدمات دریافت کنند.

بازوند با تاکید بر اینکه در این راستا شهردارهای سطح استان به خصوص خرم آباد ظرف 15 روز آینده نسبت به ارائه طرح ضربتی برای جلوگیری از آبگرفتگی در نقاطی که بیشترین مشکل وجود دارد اقدام کنند گفت: همچنین طرح بلند مدت این موضوع نیز تا پایان امسال تدوین تا در سال آینده نسبت به اجرای آن اقدام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا