گوناگون

بهبود استاندارد نیروهای تخصصی از نقاط قوت طرح تحول نظام سلامت است

81191795 5744553

دکترˈعلی اکبر زینالوˈ روز شنبه در بازدید از نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های دولتی ولایت و کوثر شهر قزوین افزود: اجرای این طرح که انجام زایمان طبیعی رایگان نیز از جمله بسته های آن است، نیازمند ماما است و خوشبختانه ما در زمینه تامین آن و سایر نیروهای تخصصی کمبودی نداریم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تمام بیمارستان های دانشگاهی استان زیر پوشش این طرح هستند و بیمارستان تامین اجتماعی در حال تاسیس تاکستان نیز قرار است در کاهش هزینه پرداخت مردم به 10درصد در اجرای این طرح مشارکت کند.

زینالو ادامه داد: در این طرح تمام نگرانی های مردم چه در حوزه اقتصادی، چه در شیوه درمان و چه در حفظ کرامت انسانی آنان در نظر گرفته شده چون بهر حال پیش از این هزینه های درمانی از جیب مردم و یا بیمه های تکمیلی و با کیفیتی پایین تر صورت می گرفت در حالیکه اکنون دولت بر اساس مطالعه نیازهای مردم و با استفاده از منابع مختلف حدود 60 تا 70 درصد بیشتر از قبل به صندوق بیمه ها پرداخت کرده تا سهم سلامت از درآمد دولت افزایش یابد.

زینالو با اشاره به اجرای بسته حمایتی پزشک مقیم در بیمارستان ها نیز گفت: در این طرح هدف این است که پزشک متخصص خدمات درمانی تخصصی را فارغ از اینکه بیمار زیر پوشش کدام بیمه قرار دارد، بطور 24 ساعته ارایه کند.

وی با بیان اینکه تمام رشته های پزشکی، پزشک مقیم ندارند و در هر رشته ای که نیاز باشد این طرح انجام می شود، گفت: تخصص هایی مانند جراحی، کودکان، داخلی، قلب و بیهوشی از جمله تخصص هایی است که نیازمند پزشک مقیم می باشد.

زینالو با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح هیچگونه کمبود منابع وجود ندارد، افزود: عدد اعتبارات مربوط به این طرح خالص نیست و براساس دو شاخص میانگین هزینه های سال گذشته بیمارستان ها و یا میزان پرداخت های مردم در سال گذشته محاسبه می شود.

وی رقابت سالم بین بیمارستان های خصوصی و دولتی را از اثرات اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح به علت اصلاح تعرفه ها، پزشکان و پرستاران با توجه به افزایش کارانه ها و دریافتی تعهد بیشتری به حضور و درمان به موقع بیماران خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سووال که آیا طرح تحول نظام سلامت هزینه های زایمان سزارین غیر ضروری را نیز شامل می شود گفت: ترویج زایمان طبیعی نیازمند تغییر عادت و فرهنگ هم در خانواده ها و هم در بین پزشکان است، اما بهرحال دولت برای حل این موضوع دستمزد زایمان طبیعی را برای پزشکان تا سه برابر افزایش داده و همچنین زایمان طبیعی را برای مردم رایگان کرده است.

زینالو افزود: البته برای ترویج زایمان طبیعی تمام نیروهای درمانی از بهورزان خانه های بهداشت تا پزشکان متخصص باید آگاهی بخشی بیشتری کنند تا بتوانیم در آینده نزدیک از زایمان های سزارین بی جا جلوگیری و زایمان های طبیعی و بی درد را افزایش دهیم.

وی با اشاره به تجهیزات بیمارستان های استان و ارتقای هتلینگ بیمارستانی در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از بیمارستان های ما مانند بیمارستان ولایت نیاز به بهسازی ندارد، اما سایر بیمارستان ها مانند بوعلی، قدس و 22 بهمن باید بهسازی و تخت ها و امکانات و دکوراسیون آنها تعویض شود بگونه ای که بیمار بطور کامل اجرای طرح هتلینگ بیمارستانی را احساس کند.

زینالو با اشاره به وجود یکهزار تخت در بیمارستان های دانشگاهی استان افزود: سرانه تخت های بیمارستانی در استان به علت تعداد پایین تخت ها نسبت به میانگین کشوری کمتر است که البته با راه اندازی دو بیمارستان در حال تاسیسف این سرانه بهبود خواهد یافت.

در قالب طرح تحول نظام سلامت که از 15 اردیبهشت سال جاری در کل کشور آغاز شده است، برنامه ترویج زایمان طبیعی، ارتقای کیفیت اقامت (هتلینگ) در بیمارستان های دولتی، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های دولتی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان های دولتی، برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند و نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت در مراکز آموزشی ـ درمانی و بیمارستان های دولتی اجرا خواهد شد.

7388/ 614

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا