گوناگون

بیش از 94 درصد آثار تاریخی کشور حریم مشخص ندارند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به ثبت حدود 32 هزار اثر تاریخی در کشور، افزود: تنها دو هزار اثر از این تعداد دارای حریم است که امیدواریم مشکلات آماده سازی حریم دیگر آثار برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان، محمدحسن طالبیان با بیان این‌که هیچ موازنه‌ای بین اعتبارات و هزینه‌های حفاظت و مرمت آثار تاریخی وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به حجم آثار تاریخی ایران، در برنامه ششم توسعه میزان اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی باید چندین برابر افزایش یابد.

وی با بیان این‌که معاونت میراث فرهنگی ثبت سالانه بیش از 300 اثر ملموس و ناملموس را در دست اجرا دارد، گفت: بر اساس دستورالعمل جدید از این پس موضوع مدیریت و حفاظت نیز در ثبت یک اثر، موثر است.

طالبیان با اشاره به ثبت حدود 32 هزار اثر تاریخی در کشور، افزود: تنها دو هزار اثر از این تعداد دارای حریم است و امیدواریم مشکلات آماده سازی حریم این آثار برطرف شود.

وی با اشاره به ثبت آثار کشور در سطح بین‌الملل نیز گفت: در سطح بین‌الملل 17 اثر ملموس از ایران به ثبت رسیده و درصدد ثبت دو پرونده در حوزه طبیعی و فرهنگی در سطح جهانی هستیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ثبت بخشی از جاده ابریشم توسط کشور چین و در سطح جهانی، اظهار داشت: ازبکستان و سایر کشورها

درصدد ثبت این جاده با مدیریت ایران هستند.

وی با اشاره به عبور بخش مهمی از جاده ابریشم از استان سمنان، گفت: استان سمنان با کاروانسراهای متعدد، آثار مهم تاریخی و با قدمت زیاد، بخش عمده‌ای از جاده ابریشم را شکل می‌دهد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، افزود: استان سمنان با توجه به تنوع اقلیمی، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و موقعیت استراتژیک می‌تواند یکی از قطب‌های گردشگری فرهنگی کشور باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا