گوناگون

بی توجهی به نماز موجب گسترش آسیب های اجتماعی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه ستاد اقامه نماز استان صبح پنجشنبه با حضور مرتضی روزبه استاندار قزوین در مسجد ملاوردیخان در بازار ستان برگزار شد.

مرتضی روزبه در این مراسم اظهارداشت: یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) اقامه نماز و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر بود که همه باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: اقامه نماز و احیاء مساجد از رشد و گسترش آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های اخلاقی پیشگیری می کند و ماه محرم بهترین فرصت برای ترویج ارزشهای دینی در جامعه است.

روزبه بیان کرد: همه ما که عزاداران امام حسین(ع) هستیم و مساجد، محافل، کوچه و خیابان را سیاه پوش کرده ایم باید با فلسفه نهضت کربلا آشنا شده و در ترویج فرهنگ حسینی بکوشیم و محور کار را زیارت وارث و، اقامه نماز قرار دهیم.

وی افزود: از شاخصه های امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا اقامه نماز است لذا سید الشهداء می تواند به عنوان مدلی که راه را نشان می دهد مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا ریشه یابی کنیم که چرا وضعیت فرهنگی و اخلاقی جامعه به شرایط نگران کننده ای رسیده است.

استاندار تصریح کرد: نباید از زیر بار مسئولیت، شانه خالی کنیم و هدف مدیریت ارشد استان از برگزاری جلسات مرتبط با نماز با اقشار مختلف در مساجد این است که نماز را از وضع موجود خارج  کرده و زمینه اقامه گسترده آن را در همه سطوح فراهم کنیم زیرا معتقدیم بی توجهی و کم توجهی به نماز، خسارات جبران ناپذیری را در سایر حوزه ها ایجاد می کند.

وی گفت: بر اساس آیه قرآنی اقامه نماز، انسان و جامعه را از فحشا و منکر دور می کند لذا اهتمام به نماز از رشد و گسترش آسیب های اجتماعی پیشگیری می کند.

استاندار افزود: اگرچه در نیمه امل امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر جرائم کاهش یافته اما اطلاع رسانی عمومی درخصوص آمار وقوع جرائم و ناهنجاری های اخلاقی در سطح جامعه مهم است تا بتوانیم حساسیت لازم را در جامعه ایجاد کرده و مردم را جهت همراهی و مشارکت در متن مسائل و مشکلات کنیم.

روزبه بیان کرد: مجرمین و متخلفان هم جزو جامعه هستند و از کشور دیگری نیامده اند لذا باید احساس مسئولیت کنیم و از ناهنجاری ها بی تفاوت عبور نکنیم و بدانیم اگر جرائه بیشتر شود همه آشسیب خواهیم دید و کسی مصونیت نخواهد داشت.

استانداراظهارداشت: وقتی چراغ مساجد خاموش شود چراغ انحرافات اجتماعی و اخلاقی در جامعه روشن می شود که جبران آنها هزینه های سرسام آوری دارد.

وی گفت: در نیمه امل امسال ۱۸ فقره قتل و ۱۵ فقره خودکشی در قزوین رخ داده و تعداد ۳۰ هزار بطری مشروبات الکلی کشف شده است که باید این مسائل را جدی بگیریم و هشداری باشد که افزایش این ناهنجاری ها نگران کننده است و بی تفاوتی در برابر آن منطقی نیست.

روزبه افزود: هر چند ایجاد اشتغال و حل معضل بیکاری در پیشگیری از آسیب ها تاثیرگذار است اما افرادی که بیشتری درآمد را دارند نیز گاهی گرفتار ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی هستند به همین دلیل باید دوراندیش باشیم و با مسائل ساده برخورد نکنیم.

استاندار تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد جرائم در شهر قزوین اتفاق می افتد که با ادامه این روند باید برای آینده قزوین احساس خطر  کرد و با حرکتی منطقی و احساس مسئولیت برای کاهش آسیب ها گام برداریم.

وی اظهارداشت: در حال حاضر بستر انجام فعالیت های فرهنگی در قزوین فراهم شده و لازم است به دنبال راهکارها و روش هایی برویم تا وضعیت اجتماعی و فرهنگی محلات و مناطقی که از مسجد و روحانی فعال، با نشاط و پرتحرک برخودارند را به دیگران منتقل کنیم تا سلامت جامعه محقق شود.  

استاندار تاکید کرد: تا پایان سال جاری میزان جرائم عمومی باید ۵۰ درصد کاهش پیدا کند و در دوماه گذشته با جمع آوری معتادان متجاهر و کارتن خواب ۱۷ درصد آمارجرائم کاهش یافته است که این روند باید تداوم یابد.

روزبه گفت: با انجام فعالیت های فرهنگی و فعال کردن مساجد با محوریت مردم می توان آمار جرایم و ناهنجاری های اجتماعی و  اخلاقی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا