گوناگون

تاثیر تحولات اجتماعی بر دانشگاه ها بیش از هر مکان دیگری است / تجدید نظر در رشته های تحصیلی دانشگاه خوارزمی

به گزارش خبرنگار مهر، سید ضیاء هاشمی عصر دوشنبه در جشن دانشجویان ورودی جدید دانشگاه خوارزمی در کرج اظهار داشت: دانشگاه محلی برای تجمع دانشجویان و اساتید نخبه است که در بالندگی و رشد فضای فرهنگی جامعه تاثیر قابل توجهی دارند.

وی گفت: در دنیای امروز شاهد تحولات گسترده ای هستیم و تاثیر این تحولات بیش از هر مکان دیگری در دانشگاه ها نمود پیدا می کند. دانشگاه ها به عنوان مراکزی فرهنگی در معرض پیام های مختلف هستند و در مواجهه با تحولات اجتماعی پیشگام هستند.

هاشمی تاکید کرد: برنامه هایی که در دانشگاهها انجام می شود باید با نگاه پیوندزدن دانشجویان به لایه های مختلف جامعه صورت گیرد تا زمینه حضور دانشجویان در فضاهای مختلف فراهم شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: ایجاد زیر ساخت های لازم و تقویت توانمندیهای دانشگاه ها برای رفع نیازهای جامعه ضروری است و باید شرایطی ایجاد شود که بین توانمندیهای دانشجویان و نیازهای جامعه تعادل برقرار شود به طوری‌که دانشجویان بتوانند بخشی از نیازهای جامعه را مرتفع کنند.

این مسئول فراهم کردن زمینه رشد و نمو روحی و ذهنی دانشجویان در دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و افزود: از این طریق می توان دانشجویان را برای ورود به حوزه‌های جدی جامعه آماده ساخت.

به گفته هاشمی با رونق برنامه‌های علمی و فرهنگی در دانشگاه می‌توان امید داشت که خروجی دانشگاه‌ها افرادی هستند که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ اجتماعی در جایگاه بالایی قرار دارند.

تجدید نظر در رشته های تحصیلی دانشگاه خوارزمی

در بخش دیگری از این مراسم محمدعلی سبحان اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی به ایراد سخنانی در میان دانشجویان ورودی جدید پرداخت و گفت: دانشگاه خوارزمی به عنوان اولین دانشگاه تربیت معلم به سبک مدرن، در سال 1298 با نام دارالمعلمین آغاز به کار کرد و در این 95 سال فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی متعددی انجام داده و چهره‌های علمی مشهوری را به جامعه تحویل داده است.

وی با بیان این‌که این دانشگاه مفتخر است که برای اولین بار در کشور دانشجوی تربیت معلم به سبک مدرن تربیت کرده است، افزود: درصدد هستیم مراسم صدمین سال تأسیس دانشگاه را برگزار کنیم و در این راستا شورای برنامه‌ریزی صدمین سال تأسیس نیز در دانشگاه تشکیل شده است.

سبحان‌اللهی یادآور شد: مدیریت دانشگاه خوارزمی در کنار فعالیت‌های پژوهشی وآموزشی، از فعالیتهای فرهنگی نیز غافل نیست؛ زیرا معتقدیم دانشجویان همانطور که به کار و آموزش نیاز دارند به رشد آگاهی و شخصیت اجتماعی نیز نیاز دارند.

وی ادامه داد: در بخش آموزش به دنبال تجدید نظر در رشته‌های تحصیلی و ایجاد رشته‌های جدید و مورد نیاز بازار کار هستیم و در بخش پژوهشی نیز به دنبال انجام فعالیت‌های پژوهشی جهت کاربردی‌کردن رشته‌ها و ارتباط بیشتر با جامعه هدف و بازار کار هستیم که در این راستا اداره کارآفرینی نیز در دانشگاه راه‌اندازی شده است. 

رئیس دانشگاه خوارزمی یادآور شد: به دنبال اخذ مجوز اولین مرکز رشد دانشگاه هستیم و به محض دریافت مجوز این مرکز در دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

وی در پایان خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم گفت: همه کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند باید نسبت به مصالح کشور احساس مسئولیت داشته باشند و همواره بر اساس سوگندی که در آغاز تحصیل یاد می‌کنید، عمل کنید و نسبت به آینده کشور حساس باشید.

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام صادق رزاقی نیز با اشاره به اهمیت دهه ولایت، گفت: مسئله امامت و رهبری یک مسئله مهم و اساسی در جامعه اسلامی است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی ابراز کرد: خداوند برای این این که امامان را به مقام امامت نائل کند آنان را در معرض امتحانات سخت قرار می‌داد.

وی افزود: خوشبختانه هم حضرت ابراهیم (ع) و هم امام علی( ع )هر دواز امتحانات الهی سربلند بیرون آمده و به درجه رفیع امامت نائل شدند.

این مسئول در پایان گفت: اگر می‌خواهیم دست حمایت امامان همواره بر سر ماباشد باید از گناهان دوری کنیم و حدود الهی را رعایت و در مسیر سیره فکری و عملی امامان گام برداریم.

نمایشگاه توانمندیهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی امروز همزمان با جشن آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید در این دانشگاه بر پا شد.

در این نمایشگاه بخشهای مختلف فرهنگی دانشگاه خوارزمی با برپایی چندین غرفه به معرفی فعالیت های خود به دانشجویان پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا