گوناگون

تاثیر تغییرات هورمونی بر سلامت قلب زنان یائسه

پزشکان هشدار دادند تغییر سطح هورمون‌های مرتبط با یائسگی می‌تواند به از بین رفتن کیفیت حامل‌های کلسترول و افزایش خطر بروز بیماری قلبی کمک کند.

به گزارش ایسنا، متخصصان در این مطالعه معتقدند هرچند مقدار کلسترول بد خون شاخص میزان کلی کلسترول نیست اما کیفیت حامل‌های کلسترول تعیین می‌کند که آیا کلسترول خطر جدی برای سلامت فرد دارد یا خیر؟

«سمر ال.خوداری»، متخصص ارشد این مطالعه از دانشگاه پیتسبورگ گفت: در این بررسی مشاهده کردیم سطح پایین «استرادیول»، یکی از تغییرات هورمونی اصلی مرتبط با یائسگی با افت کیفیت عملکرد حامل‌های کلسترول که پیش‌بینی کننده احتمال خطر ابتلا به بیماری قلبی است، ارتباط دارد.

به گفته متخصصان، لیپوپروتئین کم‌حجم یا همان کلسترول بد (LDL)‌ و لیپوپروتئین پرحجم یا کلسترول خوب (HDL) دو نوع لیپوپروتئین هستند که کلسترول را از طریق جریان خون منتقل می‌کنند. LDL یا کلسترول بد خون به تشکیل پلاک‌های ضخیم در رگ‌ها منجر می‌شود که مسدود شدن آنها را به همراه دارد. پیش از این رابطه بین هورمون‌های جنسی و بیماری‌های قلبی – عروقی در دوران یائسگی تنها از طریق آزمایش ساده خون و اندازه گیری میزان کلسترول بررسی می‌شد. این در حالی است که محققان این دانشگاه دریافتند هرچه سطح هورمون استروژن کاهش می‌یابد بر فاکتورهای خطرزای ابتلا به بیماری‌های قلبی افزوده می‌شود.

به نقل از مدیکال دیلی، متخصصان در بررسی جدید خود و با کمک متد پیشرفته طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای به سنجش اندازه و میزان توزیع و تمرکز لیپوپروتئین‌هایی پرداختند که کلسترول را در خون جابه‌جا می‌کنند و بر سلامت زنان یائسه تاثیر می‌گذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا