گوناگون

تاراج شن‌ و ماسه سفیدرود

رییس اداره محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: یکی از مشکلات سفیدرود، برداشت بی‌رویه و خارج از ضابطه شن و ماسه از این رودخانه، بدون در نظر گرفتن حداقل‌های زیست محیطی و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن است.

ابراهیم غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، با بیان اینکه حفاظت از رودخانه سفید یکی از مهمترین اولویت‌های کاری اداره محیط زیست آستانه اشرفیه است، خاطرنشان کرد: صاحب شرکت کیسم شمال به دلیل برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه سفیدرود از سوی شعبه 101 دادگاه جزایی آستانه و با شکایت حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه به اتهام تخریب محیط زیست، به تحمل یکسال حبس و خلع ید از محل متنازع محکوم شد.

وی درباره تخریب محیط زیست از طریق برداشت غیرمجاز شن و ماسه توسط یک نفر بوسیله بیل مکانیکی در روستای کیسم پایین اضافه کرد: پس از توقف عملیات و تنظیم پرونده قضایی، متخلف از سوی شعبه 101 جزایی آستانه به مبلغ دو میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم شده است.

به گزارش ایسنا، حسن احمدپور، فعال زیست محیطی گیلان مهمترین تبعات برداشت بی رویه شن و ماسه از سفیدرود را از بین رفتن تعادل اکولوژیک، تغییر وسیع در مرفولوژی رودخانه، فرسایش و تخریب دیواره‌ها و تعمیق خط القعر رودخانه ذکر کرد و افزود: برداشت بی رویه شن و ماسه باعث کاهش تولید ماهی، از بین رفتن بستر و اکوسیستم رودخانه شده است.

وی ادامه داد: براساس سند ملی توسعه استان، برداشت و بهره برداری غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی استان یاد شده که حیات آبزیان را به خطر می‌اندازد و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش ایسنا، دومین رود بلند ایران، سپیدرود است که از ترکیب دو رود شاهرود و قزل اوزن که در شهر منجیل به هم می پیوندند شکل می‌گیرد و تا زمان ریزش به دریای خزر عرض استان گیلان را می‌پیماید. این رودخانه، کانون‌ مولد اکوسیستمهای آبی و جایگاه باروری بسیاری از جانوران آبزی است.

برداشت‌های غیرقانونی و بدون مجوز شن و ماسه از مناطق رودخانه‌ای، هم اکنون مهمترین چالش فراروی محیط زیست گیلان به شمار می‌آید. هنگامی که بسترهای تخم ریزی این ماهیان به دلیل برداشتهای غیراصولی از کف رودخانه تخریب می‌شود، تخم‌ریزی در مکان‌های نامناسبی انجام می‌شود که ضریب بازگشت آن بسیار پائین خواهد بود. همچنین واحدهای برداشت شن و ماسه علاوه بر تخریب بستر تخم ریزی ماهیان موجب گل آلود شدن آب و نرسیدن اکسیژن به تخم ها و لاروهای جانوران آبزی می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا