گوناگون

تحقق "عدالت سلامت "در حاشیه شهرهای هرمزگان

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر ناصرکلانتری ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از حاشیه های شهر بندرعباس در جمع خبرنگاران بیان داشت: اجرایی شدن برنامه تحول نظام سلامت یکی از دستاوردهای موثر وزارت بهداشت در طی دهه های اخیر در ارتقا سلامت آحاد جامعه است.

رئيس مركز مدیریت شبکه وزارت بهداشت به دسترسي آسان مردم حاشیه نشین شهرها در برنامه تحول سلامت به خدمات بهداشتی اولیه اشاره كرد و گفت: در برنامه ارتقا خدمات سلامت در حاشیه شهرها مردم در این مناطق تحت پوشش واکسیناسیون ، مراقبت کودکان (پایش رشد و تغذیه)، مراقبت مادران باردار (توجه خاص به مکمل های مورد نیاز) و… قرار می گیرند.

دکتر کلانتری افزود: در این برنامه توجه ویژه ای به شناسایی و پیشگیری از بیمار یهای غیر واگیر مزمن همچون فشار خون، چربی خون، دیابت، چاقی، پوکی استخوان، سرطان ها و اختلالات روانی شده است.

کلانتری اظهارداشت: خدمات پایه سلامت که وزارت بهداشت تعریف کرده است و توسعه مراقبت های اولیه از طریق پرداخت سرانه با مشارکت بخش خصوصی و دولتی ارایه می شود.

وی تصریح کرد: تمام توان تیم های اجرایی در این برنامه به نحوی تعریف شده است که با تعامل و همراهي بخش خصوص و دولتی  اين برنامه را به صورت كامل در حاشیه شهرها اجرايي کند تا مردم بتوانند از خدمات اين برنامه سلامت بهره مند گردند.

کلانتری با اشاره به اجراي برنامه خدمات سلامت در حاشیه شهرها خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه فرصتی برابر برای کودکان در حال رشد در حاشیه شهرها با سایر کودکان مناطق برخوردار است تا کودکان حاشیه شهرها نیز بتوانند از نعمت سلامت بهره مند شوند و ظرفیت های سلامتی برای رشد فکری و جسمی کودکان فراهم شود.

وی تصریح کرد : با اجرای بسته بهداشتی خدمات به حاشیه نشینان از مراجعه هاي بي مورد این مردم به متخصصان و تحمل هزينه هاي بي مورد جلوگیری می گردد.

قائم مقاوم معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در کل کشور 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها سرشماری شده اند ، خاطر نشان کرد : ارایه خدمات اولیه بهداشتی در حاشیه شهرها برای هر پزشک در جمعیت های 12 هزار و 500نفری مشخص  شده است و برای جمعیت 3 تا 4 هزار نفری نیز یک کارشناس مراقبت سلامت خانواده تعریف شده است که به شکل کاملا فعال مردم را تحت پوشش خدمات اولیه بهداشتی قرار می دهد.

این مقام مسئول سلامت کشور با اشاره به اهمیت کارکرد کارشناس مراقبت سلامت خانواده در بسته ارایه خدمات به حاشیه نشینان یادآور شد : ضمن سرشماری از خانوارهای تحت پوشش ،در زمینه بیماریهای غیرواگیر و واگیر غربالگری می شوند و پرونده سلامت خانواده تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: بنا به نوع گروه در هر پرونده خانواده فرم مراقبتی برای هر گروه سنی در خانواده مشخص شده است  که می توان به پرونده مراقبتی کودک زیر یکسال ،کودک زیر پنج سال ، مراقبت نوجوان ، مراقبت سالمند ، مراقبت مادر باردار و… اشاره کرد.

کلانتری اضافه کرد: پس از غربالگری و تشکیل پرونده گروههای پرخطر خدمات بهداشتی درمانی دریافت می کنند و سایر افراد خانوده تحت پوشش مراقبت های سلامت قرار می گیرند.

وی از استقرار مرکز سلامت در حاشیه شهرها خبر داد و افزود : در جمعیت 30 تا 50 هزارنفر یکی از مراکز به عنوان مرکز معین تعریف شده است که ضمن ارایه خدمات اولیه سلامت، کارشناس “تغذیه”  و کارشناس” روان شناس بالینی” در این مرکز استقرار دارد و خدمات ارجاع شده از سایر مراکز سلامت را تحت پوشش قرار می دهند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا