گوناگون

تحقق 75 درصدی بودجه شهرداری قم در 6 ماهه نخست سال

به گزارش خبرنگار مهر، ارائه گزارشی از عملکرد 6 ماهه شهرداری در حوزه بودجه موضوعی بود که توسط حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر در جلسه علنی قبل از ظهر یکشنبه شورای شهر قم مطرح شد.

حجت‌الاسلام آتش‌زر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کسی بود که این گزارش را قرائت کرد.

به گفته آتش‌زر تحقق بودجه در 6 ماه نخست امسال 75 درصد است که نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش داشته است. بخشی از این کاهش با توجه به شرایط کشور طبیعی است.

وی افزود: در برخی از موارد تحقق بودجه افزایش می‌بینیم که یکی از آنها مالیات بر ارزش افزوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با اشاره به انواع ردیف‌های درآمدی شهرداری اضافه کرد: درآمد شهرداری الآن سه آیتم دارد. عوارض ساختمانی، مالیات‌ها و کمک دولت این آیتم‌ها را تشکیل می‌دهند.

افزایش فروش تراکم

وی با اشاره به وضعیت درآمدی شهرداری در این سه حوزه ابراز داشت: در رابطه با عوارض ساختمان، مازاد تراکم، پروانه و… 120 میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم که نسبت به پیش‌بینی 10 درصد تحقق مازاد داشت است. جالب اینجاست که با اینکه تراکم در طرح تفضیلی جدید کم شده اما افزایش فروش تراکم در بودجه امسال به چشم می‌آید.

آتش‌زر ادامه داد: در مازاد تراکم دریافت 136 درصد دریافت داشتیم و 32 میلیارد تومان تراکم فروخته‌ایم.

وی گفت: درآمد حاصل از تسهیلات دریافتی که سال قبل صفر بوده امسال به 16 و نیم میلیارد تومان رسیده است. فروش اموال غیر منقول 55 درصد تحقق داشته که از سال گذشته هم کمتر است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با اشاره به هزینه‌های شهرداری در 6 ماهه نخست به نسبت بودجه اضافه کرد: در زمینه هزینه‌های جاری، 71 درصد در خدمات اداری و 61 درصد در خدمات شهری تحقق بودجه داشته‌ایم در حالی که باید 50 درصد باشد. از آقای شهردار در خواست می‌کنیم که به این موضوع نظارت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: در ردیف اضافه کار تحقق هزینه‌ها 22 درصد کمتر از بودجه بوده  است و این جای تشکر دارد. در زمینه هزینه خودروهای استیجاری هم 10 درصد.

حجت الاسلام آتش‌زر خاطرنشان کرد: در زمینه تبلیغات تحقق هزینه‌ها 120 درصد است. کمک به اشخاص حقوقی 85 درصد و اشخاص حقیقی 140 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با هزینه‌های عمرانی تحقق بودجه 35 درصد است ابراز داشت: توازن در هزینه کرد وظایف عمرانی چندان رعایت نشده است. مثلاً در برخی ردیف‌ها فقط 7 درصد برنامه محقق شده است. مسائلی مانند ساختن فرهنگسرا در 6 ماه نخست امسال تحقق کمی داشته است که اتفاقاً علاقمندی شورا این موضوع است.

افزایش درآمد نقدی شهرداری نسبت به سال قبل

وی ادامه داد: در هر صورت درآمد نقدی شهرداری بیش از سال قبل بوده و برخی هزینه‌های جاری هم مدیریت شده که جای تشکر دارد.

وحید شایسته ‌نیک، یکی از اعضای کمیسیون امور زیربنایی درباره تحقق 35 درصدی بودجه هزینه عمرانی شهرداری سؤال پرسید که آتش‌زر در جواب گفت: بودجه ما 75 درصد تحقق شده و هر نهادی وقتی بودجه کامل محقق نمی‌شود خودش را در هزینه‌های عمرانی می‌بیند چون 90 درصد هزینه‌های جاری تکلیفی است.

پوریافر معاون شهردار قم هم با اشاره اینکه این رقم پیشرفت فیزیکی نیست افزود: اگر رقم پیشرفت فیزیکی را ملاحظه کنید، خواهید دید عملکرد حوزه عمرانی هم خوب بوده است.

شایسته‌نیک در ادامه روند پیگیری مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری در شهرداری را کند دانست و گفت: اینکه مرتب می‌گوییم تحقق بودجه خوب است، ما را از عملکرد نظارتی و ضعف‌هایی که وجود دارد غافل می‌کند.

وی از شورا خواست جلسه‌ای مخصوص به مسئله بودجه تشکیل شود تا سئوالات اعضا در آن پاسخ داده شده و انتقادات مطرح شود.
 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا