گوناگون

تخریب خزنده و نهفته عرصه‌های جنگلی/ روزانه 6700 مترمکعب فاضلاب در شهرستان تنکابن وارد دریا می شود

به گزارش خبرنگار مهر، شمس الله شریعت نژاد صبح پنجشنبه در همایش طبیعت گردی در شمال ایران، با بیان اینکه، فقر مساوی با تخریب است و پایین آمدن قدرت خرید، تخریب را در پی دارد و این امر در چند سال اخیر مشاهده می شود گفت: وضع ما بسیار دردناک است و تخریب در منابع طبیعی روز افزون است.

شریعت نژاد یادآور شد: در جنگل های شمال کشور، فقیرترین افراد را می توان پیدا کرد و در این راستا، مدیریت منابع با اولویت مردم و جوامع محلی امری ضروری است.

وی با بیان اینکه، گردشگری در اقتصاد جهانی نقش موثری ایفا می کند و کشورها برای آن جایگاه مختلفی باز کرده اند و ضرورتش بیشتر احساس می شود، اظهار داشت: رقابت جدی برای اینکه هر کشوری سهم بیشتری در گردشگری داشته باشد، صورت می گیرد زیرا با حداقل هزینه، حداکثر بازدهی را دارد.

وی با بیان اینکه ایران کشوری منحصربفرد در گردشگری است، تنوع قومیتها، فرهنگها، دیرینه تاریخی از جمله جاذبه هاست گفت: مازندران نیز پیشینه قوی در حوزه گردشگری دارد.

شمال نگین طبیعت ایران است

شریعت نژاد با عنوان اینکه شمال کشور، نگین طبیعت ایران است گفت: شمال برای کشور بیابانی ایران یک گوهر است که اگر قدر ندانند براحتی از دست می رود و بسیاری از ابنیه تاریخی در ارتفاعات وجود دارد و باید حراست شود.

 نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد ادامه داد: چقدر از طرحها به نام طبیعت گردی و تفریحی توریستی به نام افراد خاص و تبدیل به برج شده است.

وی با بیان ایکه نگران آن هستم که موضوع گردشگری نیز همانند کشاورزی سبب عقب ماندگی مردم استان شود، اظهار داشت: با روند کنونی نمی توان از عرصه های طبیعی حفاظت کرد و نباید بنام گردشگری و طبیعت گردی عقب نگه داشته شویم.

شمس الله شریعت نژاد افزود: گردشگاه و تفریحگاه مردم حصار کشی شده است و این وضع را نمی توان طبیعت گردی نام نهاد.

تشکیل 19 جنگلبانی در جنگلهای شمال

وی با اشاره به تشکیل 19 تعاونی جنگلبانی گفت: مدیریت جنگل در شمال کشور دارای نسخه های فنی و موثر است و باید دفاع موثری نیز از این مدیریت شود.

این نماینده مجلس درباره قطعات 10 هکتاری جنگلی جلگه ای اضافه کرد: ساماندهی و تعیین تکلیف وضعیت قطعات امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه، در طبیعت گردی باید به نیازهای مردم محلی پاسخ داده شود، گفت: مردم شمال کشور باید طبیعت گردی را ترویج کنند در حالی که زمین فروشی در شمال کشور و غرب مازندران، تنها راه درآمد زودگذراست.

نماینده مردم سه شهرستان غرب مازندران در مجلس افزود: حفظ طبیعت اولین هدف توسعه طبیعت گردی است و باید برای حراست از طبیعت برنامه ریزی و سیاستگذاری شود.

وجود 30 هزار بیکار در غرب استان

وی با اشاره به وجود 30 هزار جوان بیکار در سه شهرستان غرب مازندران گفت:  چه نسخه ای برای رفع این مشکل وجود دارد.

شریعت نژاد عنوان کرد: باید راهی در پیش گیریم که بین مردم بومی و جنگلهای حاشیه الفت ایجاد کنیم زیرا مردم جوامع محلی در این زمینه نقش اساسی دارند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس با بیان اینکه نفهمیدم منطقه ویژه گردشگری به چه معناست گفت: این واژه های بیگانه فقط برای عده ای نان ایجاد کرده است و مفهوم خاصی نداشته است.

وی با اشاره به تجاوز به حریم دریا گفت: در طول دریای خزر یک اسکله تفریحی و توریستی وجود ندارد و روزانه شش هزار و 700 متر مکعب در شهرستان تنکابن، فاضلاب وارد دریا می شود.

شریعت نژاد با بیان اینکه تا 300 متری دریا امکان ورود و شنا وجود ندارد، بیان داشت: متاسفانه برنامه ای برای گردشگری وجود ندارد.

زباله ها در طبیعت شمال پخش می شود

وی افزود: یک مورد امحای زباله در منطقه وجود ندارد و زباله ها را زیر پوشش سبز منطقه می پاشیم و دفن نمی کنیم و امروز زباله ضد گردشگری و طبیعت گردی است.

شریعت نژاد، تصریح کرد: غرب مازندران دیار عقب مانده نگه داشته در زیرساختها است و پیشنهاد شده تا به عنوان منطقه آزاد گردشگری درنظر گرفته شود.

این نماینده مجلس، به طرح خروج دام از جنگل اشاره و اضافه کرد: کاری که این همه برایش هزینه شد، تحت تاثیر جریانات، بایکوت شده است و تسلیم شدیم و عقب نشینی کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا