گوناگون

تخصیص چهار هزار میلیارد ریال به اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی

81193389 5747544

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، محمدتقی نتاج در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی بانک، بیمه و بورس در گفت و گو با برنگاران، افزود: این منابع در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش های مختلف اقتصادی و جامعه قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: در دو سال اخیر از نظر تئوری توضیحات خوبی در مورد اقتصاد مقاومتی صورت گرفته که هم اکنون زمان عملیاتی کردن آن است.

وی با بیان آنکه، دستیابی به بانکداری اسلامی نیازمند الزامات ویژه است، تصریح کرد: اقداماتی که در قانون عملیات بانکداری بدون ربا در نظر گرفته شده یکی از عالی ترین تصمیمات در حوزه عملیات بانکداری بدون ربا است.

نتاج با مطلوب ارزیابی کردن هدف گذاری ها در اقتصاد کشور، گفت: گام اول در اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا حذف آن و سپس نزدیک شدن به بانکداری اسلامی است.

وی در خصوص راه اندازی شرکت بیمه و سهم بانک مهر اقتصاد ایران از بازار پولی کشور، گفت: هماهنگی بین بانک و بیمه نیاز به اقدامات زیادی دارد، ضمن آنکه در حال حاضر خدمات بیمه ای را از طریق شرکت های بیمه ای دریافت می کنیم.

نتاج ادامه داد: تقریبا 4 درصد سهم ریالی کشور در اختیار بانک مهر اقتصاد ایران قرار دارد که جمعیت 12 میلیونی مشتریان این بانک را تحت پوشش قرار می دهد.

وی گفت: هرچند هم اکنون عضو شبکه شتاب نیستیم اما با دریافت مجوزهای لازم از بانک مرکزی، شبکه شتاب این بانک نیز راه اندازی خواهد شد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد ایران درباره نرخ سود سپرده های بانکی نیز افزود: این نرخ با همراهی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ساماندهی شد، ضمن آنکه اصلی ترین عامل فعالیت موسسات پولی و مالی همان نرخ سپرده ها برای جذب آن است.

وی تاکید کرد: از آنجا که موسسات و بانک ها باید در پرداخت سود سپرده ها براساس قراردادهای تا تاریخ سررسید، عمل کنند اثر ابلاغیه جدید نرخ سود سپرده ها در آینده مشخص خواهد شد.

نتاج با بیان آنکه نرخ سود تسهیلات تابعی از نرخ سود سپرده ها است، اظهار داشت: آثار نرخ تورم بر نرخ سود تسهیلات به مراتب بیش از آثار نرخ سود تسهیلات بر تورم است.

وی تصریح کرد: موسسات پولی و مالی شدیدا وابسته به وام و تسهیلات بانکی هستند، به همین دلیل بحث نرخ سود تسهیلات بانکی چه در عقود مشارکتی و چه مبادله ای اهمیت زیادی دارد.

وی در خصوص موضوع قرض الحسنه گفت: در بحث قرض الحسنه تلاش بر این است که تمام منابع این بخش به مصارف آن حوزه اختصاص یابد.

نتاج از افزایش سرمایه این بانک از دو به 12 هزار میلیارد ریال خبر داد و افزود: این امر با تایید بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می شود.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص حرام بودن جریمه دیرکرد پرداخت اقساط بانکی نیز گفت: جریمه دیرکرد همواره حرام بوده و مراجع تقلید نیز بر آن تاکید داشته اند.

وی ادامه داد: اما وجه التزام به عنوان شرط ضمن عقد با اشکالی مواجه نیست زیرا اگر آن دریافت نشود، موسسات و بانک ها در دریافت اقساط تسهیلات با مشکل مواجه می شوند.

وی با بیان آنکه دریافت جریمه دیرکرد بدون توافق حرام است، گفت: بانک ها با شرط ضمن عقد مبلغی را به عنوان وجه التزام تعیین می کنند تا اگر وام گیرنده در زمان مقرر اقساط را پرداخت نکرد بانک ها بتوانند در قالب وجه التزام مبالغی را دریافت کنند.

هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه از روز گذشته(یکشنبه)با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز بکار کرد.

این دوره از نمایشگاه با شعار quotation mark فاینکس، یک رویداد، صدها فرصت سرمایه گذاری quotation mark و با حضور 351 شرکت داخلی و 9 شرکت خارجی از سوییس، آلمان، انگلیس، ترکیه، ایتالیا، کره جنوبی، قبرس، یونان و عمان در حال برگزاری است.

این دوره از نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه که در فضایی حدود 40 هزار مترمربع تشکیل شده همچنان بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی خاورمیانه محسوب می شود.

اقتصام(3)9141**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا