گوناگون

تلاش اتاق بازرگانی فارس برای توسعه تبادلات تجاری و اقتصادی با کشور عراق

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان فارس از تلاش برای توسعه تبادلات تجاری و اقتصادی با کشور عراق از طریق بصره خبر داد و گفت: قرار نیست تمام نشست‌هایی که با فعالان اقتصادی سایر کشورها برگزار می‌شود، منتج به نتیجه شود، ما بسترها را فراهم می‌کنیم و قادر نیستیم تشکیلاتی را ایجاد کرده و تمام موضوعات را پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس،«فریدون فرقانی» امروز(یکشنبه 6 مهرماه) در جمع خبرنگاران گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه، براساس وعده‌های دولت، دوباره فعال شود و بدانیم که فارس در چه حوزه‌هایی برنامه دارد، می‌توان براساس آن، برنامه‌ریزی و فعالیت بهتری انجام داد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی سازمان برنامه و بودجه طی یکی دو ماه آتی، خاطرنشان کرد: اگر این وعده محقق شود، همه استان‌ها براساس استراتژی‌های کوتاه و بلندمدت خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان فارس با تصریح اینکه اتاق شیراز در این خصوص خواستار ارائه برنامه‌های مدون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس شده است، گفت: هنوز اطلاعات مشخص و دقیقی برای سال 93 ارائه نشده است.

فرقانی با بیان اینکه اتاق به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی، فراهم‌کننده‌ی بستر برای بخش خصوصی و ایجاد ارتباط با فعالان سایر کشورهاست، گفت: ما جذب‌کننده‌ی سرمایه و سرمایه‌گذار نیستیم و قرار هم نیست از ابتدا تا انتهای موضوع سرمایه‌گذاری‌ها را دنبال کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد با فعالان اقتصادی دیگر کشورها طی ماه‌های گذشته از سال 93، گفت: اطلاعات فعالان اقتصادی در بخش بین‌الملل وب‌سایت اتاق برای علاقه‌مندان موجود است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان فارس در عین‌حال گفت: مشکل اصلی موضوع روابط بین‌الملل و نامعلوم بودن شرایط انتقال پول و برنامه و روشی برای تبادلات تجاری است.

فرقانی با بیان اینکه تا آنجا که اطلاع دارد در ماه‌های گذشته از سال تنها 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور محقق شده است، گفت: هیچ سرمایه‌گذاری خارجی و جذب سرمایه‌گذار در ماه‌های اخیر در استان فارس و شیراز انجام نشده است.

وی گفت: البته جدای از سرمایه‌گذاران خارجی، بیشتر نگاه و علاقه‌ ما جذب سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج کشور است، این مطلوب‌ترین شکل سرمایه‌گذاری از نظر ما محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان فارس با تصریح اینکه شرایط استان فارس، به‌واسطه‌ی نداشتن مرزهای مشترک با سایر کشورها خاص است، گفت: در مبحث صادرات مسائل و مشکلات خاصی داریم و اعتقادمان بر این است که اگر بسته خروج از رکود دولت که 177 بند دارد به‌شکل کامل اجرایی شود، تنها مشکلات درازمدت را برطرف می‌کند، حال آنکه ما نیازمند روشی برای رفع مشکلات کوتاه مدت ازجمله افزایش صادرات هستیم.

فرقانی تصریح کرد: اگر مشکل صادرات و دیگر مشکلات سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی برطرف نشود در ماه‌های آینده شاهد ادامه ریزش نیروی انسانی از بدنه تولید و ورشکستگی بیشتر فعالان اقتصادی در فارس هستیم.

وی یادآور شد: پیشنهاد مشخص اتاق شیراز که به اتاق تهران نیز منعکس کرده‌ایم، فعال شدن بحث صادرات است، صادرات افزایش تورم را به‌ دنبال ندارد و از طرفی تحرک خوبی در عرصه اقتصاد ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان فارس وارد شدن فشارهای مختلف به بخش خصوصی برای دریافت معوقات مالیاتی و بانکی را منجر به رکود اقتصادی دانست و گفت: در ایجاد شرایط حاکم بر صنعت و فعالان تولید، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی کمترین دخالت را نداشته و نباید تاوان بروز این شرایط را بدهد.

فرقانی با قبول اینکه همه صنعت‌گران و فعالان اقتصادی مشمول این موضوع نیستند، گفت: اگر دولت به تعهداتش نسبت به بانک‌ها و بانک‌ها نسبت به فعالان اقتصادی عمل می‌کردند، بی‌تردید شرایط بهتری وجود داشت.

وی هم‌چنین از تلاش برای توسعه تبادلات تجاری و اقتصادی با کشور عراق از طریق بصره خبر داد و گفت: قرار نیست تمام نشست‌هایی که با فعالان اقتصادی سایر کشورها برگزار می‌شود، منتج به نتیجه شود، ما بسترها را فراهم می‌کنیم و قادر نیستیم تشکیلاتی را ایجاد کرده و تمام موضوعات را پیگیری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به برگزاری منظم جلسات شورای گفت‌وگو، این جلسات را در برطرف کردن مشکلات بخش‌های مختلف تولید، تأثیرگذار دانست و گفت: امروز و در جلسه شورای گفت‌وگو که قرار است بعدازظهر با حضور استاندار فارس برگزار شود، مشکل 30 واحد تولیدی مصادره شده توسط بانک‌ها را پیگیری می‌کنیم.

فرقانی توضیح داد: طی سال‌های 91 و 92 تعداد 30 واحد تولیدی فعال در بخش‌های مختلف صنعتی، در استان فارس و شیراز با صدور اجرائیه، از سوی بانک‌های عامل مصادره و تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه در میان واحدهای مصادره شده، واحدی هست که هنوز اغلب دستگاه‌های خط تولید آن نصب نشده است، گفت: پیشنهاد ما به بانک‌ها این بوده که اجازه بدهند فعالان صنعتی این صنایع را راه‌اندازی کرده و از محل تولید، بدهی‌های معوق را پرداخت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان فارس با تأکید براینکه بلاتکلیف بودن این واحدها، دردی را از بانک‌ها درمان نمی‌کند، گفت: بانک‌ها می‌توانند در حالی‌که مالکیت واحدها را در اختیار دارند،‌ آنها را توسط مالک اولیه فعال کنند یا لااقل به مزایده بگذارند تا سرمایه‌گذار دیگری کار را ادامه دهد و چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد.

فرقانی با ابراز تأسف از اینکه برخی مدیران بانکی در استان فارس تنها دستورات را اجرا کرده و به‌هیچ عنوان مسائل را مدیریت و تدبیر نمی‌کنند، گفت: راهکارهای قانونی زیادی برای خروج از این بن‌بست وجود دارد، راهکاریی مانند اجاره به شرط تملیک که در قوانین هم دیده شده است.

وی ابراز امیدواری کرد این موضوع با طرح در شورای گفت‌وگوی استان فارس برطرف شود، در ادامه خاطرنشان کرد: اگر موضوع به نتیجه نرسید، براساس یک صورتجلسه مسأله به شورای گفت‌وگوی مرکز که 8 وزیر عضو آن هستند ارجاع داده می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان فارس نامی از این صنایع تعطیل و مصادره شده نبرد و گفت: مطلب اصلی تلاش برای فعال شدن این صنایع است نه درج نام آنها و بانک مصادره‌کننده، اما مجموع سرمایه بلوکه شده بیش از 30 میلیارد تومان است و اصل تسهیلات اعطایی بانک به بعضی از این صنایع 200 میلیون تومان است که به مرور زمان مشمول جریمه‌هایی نیز شده و افزایش یافته است.

فرقانی با تأکید براینکه قهر کردن بخش خصوصی و کنار رفتن فعالان این بخش و انتقادهای نابجا، مشکلی را برطرف نمی‌کند، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی همه فعالان اقتصادی صاحب فکر و اندیشه باید کمک کرده و اندیشه‌هایشان را در معرض قضاوت قرار دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا