Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

عواقب خطرناک تماشای طولانی مدت تلویزیون از دیدگاه دانشمندان ؟

عواقب خطرناک تماشای طولانی مدت تلویزیون از دیدگاه دانشمندان بارها و بارها مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته و این هشدار نیز داده شده است که تکرار این رفتار – تماشای طولانی مدت تلویزیون – توسط هر کسی می تواند نتیجه ای خطرناک و حتی مرگ را به همراه داشته باشد. در ادامه با ما همراه شوید.

 تماشای طولانی مدت تلویزیون جدیدا توسط دانشمندان ژاپنی مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته است که آن ها بر این باورند که تماشای طولانی مدت تلویزیون برای ساعت‌های متوالی باعث لخته شدن خون در ریه ها شده و خطر مرگ را نیز افزایش می‌دهد.

در این میان و در تحقیقاتی که با محور رفتار و عادت های افراد برای تماشای تلویزیون در بین ۸۶ هزار نفر را بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ یعنی به مدت ۱۹ سال به عمل امده است نشان دهنده ی این بوده که تماشای طولانی مدت تلویزیون می تواند منشاء عوارض مختلف جسمی و حتی روحی نیز شود.

خبر بد برای تماشاگران طولانی مدت تلویزیون این است که به ازای هر دو ساعت تماشای اضافه تلویزیون در روز، خطر آمبولی ریه ۴۰ درصد افزایش یافت. تماشای پنج ساعت یا بیش‌تر تلویزیون در روز خطر مرگ افراد را نسبت به کسانی که روزانه کمتر از ۲/۵ ساعت تلویزیون تماشا می‌کردند دو برابر می‌کرد.

تماشای طولانی مدت تلویزیون

آمبولی ریه وجود لخته خون در یکی از سرخرگ‌هایی که به بافت شش‌ها خون رسانی می‌کنند به گونه ای که لخته خون در یکی از سیاهرگ‌های عمقی اندام تحتانی یا لگن شکل می‌گیرد واین  لخته خون از راه جریان خون و با گذشتن از قلب به یکی از سرخرگ‌های خونرسان بافت شُش راه یافته و در آنجا می ماند، این پدیده سبب بسته شدن سرخرگ شده و بنابراین توانایی تنفسی افراد مبتلا کاهش می‌باید و گاهی نیز بر اثر این عارضه بافت ریه هم از میان می‌رود.

در این میان دکتر تورو شیراکاوا از دانشگاه اوساکا می گوید:

این روزها، با وجود امکان تماشای برنامه های تلویزیونی از طریق اینترنت (ویدئو استریمینگ) تماشای چندین قسمت برنامه های تلویزیونی در یک نشست متداول شده است. این وضع ممکن است نشانه یک عادت به سرعت در حال رشد باشد.

با این حال محققان توصیه می‌کنند هنگام تماشای طولانی مدت تلویزیون افراد بایستی هر ساعت یک بار از جای خود بلنده شده و نرمش کنند. این مطالعه قبل از باب شدن دستگاه‌های موبایل و خدمات ویدئویی اینترنتی انجام شدکه البته محققان بر این باورند که مطالعات بیش‌تری لازم است تا معلوم شود آیا این فناوری‌ها، خطرهای بزرگ‌تری را متوجه سلامتی افراد تماشاگر طولانی مدت تلویزیون می‌کند یاخیر.

 

منبع   BBC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا