گوناگون

تهیه و تدوین حد تشخیص پسماندهای ویژه

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه و تدوین حد تشخیص پسماندهای ویژه و اعمال کنترل بیشتر بر خروجی‌های واحدهای امحا و بازیافت کننده این نوع پسماندها خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسن پسندیده با بیان اینکه تهیه و تدوین حد تشخیص پسماندهای ویژه در دستور کار سازمان قرار دارد، گفت: اعمال کنترل بیشتر بر خروجی‌های واحدهای امحا و بازیافت کننده پسماندهای ویژه نیز از دیگر اولویت‌های سازمان است. همچنین برنامه‌ای مشتمل بر 14 ماده جهت ارتقای مدیریت صحیح زیست محیطی و کنترل واردات و هدایت آنها به واحدهای بازیافت‌کننده مجاز صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که امحای پسماندهای ویژه در دو فاز بازیافت و امحای نهایی قابل بررسی است، افزود: در فاز بازیافت بسیاری از بخشهای صنعتی کشور به خصوص در صنعت نفت و پتروشیمی و نیز باتریهای سربی اسیدی قابلیت بکارگیری مجدد و بازیافت پسماندهای ناشی از فرایندهای خود وجود دارد.

پسندیده در رابطه با ارتقای مدیریت زیست محیطی اظهار کرد: این موضوع در بخش جمع‌آوری حمل‌ونقل این نوع پسماندها و هدایت آنها به نزدیکترین محل بازیافت و امحای اصولی آنها از جمله برنامه‌های آتی این دفتر در جلوگیری از آلوده سازی محیط زیست و افزایش امکان بازگشت مواد موجود در پسماندها به چرخه صنعت است که خود به کاهش مصرف از منابع بکر کشور کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، افزود:هماهنگی‌هایی لازم در جهت استفاده از حاملان دارای مجوز رسمی از راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ایجاد امکان کاربرد فناوری‌های شناسایی و ردیابی همچون، شناسایی با امواج رادیویی (RFID) و ردیابی ماهواره‌ای (GPS) برای محموله‌های پسماندهای ویژه در حال انجام است و در این راستا با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مکاتبه صورت پذیرفته است.

به گفته وی، با ایجاد این امکانات هرگونه آلودگی زیست‌محیطی ناشی از حمل‌ونقل پسماندهای ویژه تا محل امحا قابل ردیابی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا