گوناگون

توسعه بخش كشاورزي آذربایجان غربی در سالهاي اخير غلط و غيرعلمي بود/ ضرورت مدیریت منابع آبی

به گزارش خبرنگار مهر، قربانعلی سعادت بعد از ظهر شنبه در نشست بررسی اجرای طرح نکاشت در حوزه شهرستان میاندوآب اظهارداشت: دولت در اجراي طرح نكاشت تمامي جوانب و تبعات را لحاظ مي كنيم تا به يك راهكار مطمئن و قابل قبول مشترك برسيم بطوريكه با اجراي اين طرح مردم و كشاورزان ذره اي آسيب نبينند.

وی ادامه داد: هيچ يك از مسئولان اجرايي يا نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي با اصل احياي درياچه مخالف نيستند بلكه صرفا برخي اختلاف نظرها در خصوص چگونگي اجراي طرح نكاشت وجود دارد.

استاندار آذربايجان غربي، موضوع درياچه اروميه را يك موضوع فرامنطقه اي و ملي عنوان كرد و افزود: متاسفانه در سالهاي گذشته فرصت هاي زيادي براي جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه از دست رفته كه غفلت از آنها، باعث پديد آمدن بحران امروز درياچه شده است.

سعادت همچنين با اشاره به استقرار محل ستاد احياي درياچه اروميه در دانشگاه صنعتي شريف گفت: دانشگاه صنعتي شريف ارتباط خوبي با هيئت هاي علمي دانشگاههاي دنيا دارد و از تجربيات و دانش متخصصان و صاحبنظران در عرصه هاي بين المللي براي احياي درياچه اروميه كمك مي گيرد.

وي در ادامه با تاكيد بر ضرورت اصلاح نظام كشت و مديريت آب در استان براي احياي درياچه اروميه افزود: اگر روند كشاورزي سنتي در استان بويژه در حوضه آبخيز درياچه اروميه ادامه پيدا كند بي ترديد در آينده نه چندان دور براي آبياري اراضي، آبي وجود نخواهد داشت لذا دولت مصمم است با همكاري كشاورزان، اين روند را تغيير دهد و زمينه هاي عبور از كشاورزي سنتي به كشاورزي مدرن و مكانيزه را فراهم كند.

استاندار آذربايجان غربي با بيان اينكه 36 درصد نيروي كار استان در بخش كشاورزي سنتي مشغول بكار هستند، ادامه داد: علي‌رغم اينكه بخش عمده اي از نيروي كار استان در حوزه كشاورزي كار مي كنند اما اين استان به لحاظ ارزش افزوده و ميزان درآمد مربوط به كشاورزي، رتبه سي ام را در كشور دارد و به هيچ وجه كشاورزي سنتي پاسخگوي نيازهاي اشتغال و معيشت مردم در اين استان نيست.

سعادت توسعه آبياري هاي مدرن در اراضي كشاورزي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: دولت با اختصاص يارانه به كشاورزان استان قصد دارد شيوه آبياري سنتي در اراضي كشاورزي را به شيوه هاي مدرن تبديل كند تا از اين طريق هم در مصرف آب صرفه جويي انجام گيرد و هم منابع آب زيرزميني در جهت احياي درياچه اروميه تقويت شود.

وي تاكيد كرد: امروز شاهد اين هستيم كه كشاورزي در استان آذربايجان غربي در سطح وسيعي توسعه يافته اما اين توسعه با روش هاي غلط و غيرعلمي بوده و ارزش افزوده اي را بدنبال نداشته است؛ لذا لازم است در خصوص بخش كشاورزي استان تجديد نظرهاي جدي صورت گيرد و به سمت ارتقاي ظرفيت هاي كشاورزي از طريق شيوه هاي مكانيزه و مدرن حركت كنيم.

استاندار آذربايجان غربي در ادامه، مشاركت مردم و جوامع محلي را از لازمه هاي اصلي نجات درياچه اروميه عنوان كرد و گفت: دولت به تنهايي قادر به اجراي برنامه هاي احياي درياچه اروميه نيست و در اين مسير نيازمند مشاركت، همكاري و همراهي مردم و جوامع محلي است.

سعادت همچنين به تبعات خشك شدن درياچه اروميه شامل ظهور پديده طوفان هاي نمك اشاره كرد و افزود: با خشك شدن درياچه اروميه زندگي 14 ميليون انسان تحت تاثير قرار مي گيرد؛ بنابراين ما در قبال اين پديده مسئول هستيم و بايد جلوي حادث شدن تبعات منفي را بگيريم.

وي خاطرنشان كرد: احياي درياچه اروميه يكي از تاكيدات اصلي رياست  جمهور و دولت يازدهم است بطوريكه دكتر روحاني خواستار نجات درياچه اروميه به هر قيمت ممكن شده است و ما نيز در استان احياي اين درياچه را از مهمترين الويت هاي خود مي دانيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا