گوناگون

استیضاح اردوغان کلید خورد

حزب مخالف جمهوریخواه خلق با عنوان آگاهی اردوغان از فساد مالی و ارتشاء چهار وزیر مستعفی کابینه آنکارا پیش از استعفای آنان و سوء استفاده از مقام خواستار استیضاح نخست وزیر ترکیه شد.

به گزارش ایرنا ، ˈآنگین آلتایˈ، ˈ عاکیف حمزه چبیˈ و ˈ محرم اینجهˈ روسای گروه پارلمانی حزب ˈجمهوریخواه خلقˈ بزرگترین حزب حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس این کشور طرح استیضاح اردوغان را امروز – پنجشنبه – تقدیم رییس ملی ترکیه کردند.

در طرح استیضاح نخست وزیر ترکیه با اشاره به عملیات فسادمالی و ارتشاء در 26 آذر ماه گذشته از تلاشهای دولت آنکارا و اردوغان برای سرپوش گذاشتن به موارد فساد مالی و ارتشاء در ترکیه سخن به میان آمده و بر این نکته که نخست وزیر ترکیه از فسادمالی چهار وزیر مستعفی کابینه خود آگاه بوده است ، تاکید شده است.

ˈجمیل چیچکˈ رییس مجلس ملی ترکیه روز گذشته درخواست حزب جمهوری خواه خلق برای تشکیل کمیسیون تحقیق و تفحص به منظور بررسی ادعای فساد مالی ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه را رد کرده بود و متعاقب آن مسوولین این حزب اعلام کردند که طرح استیضاح اردوغان را تقدیم ریاست مجلس خواهند کرد.

حزب ˈجمهوری خواه خلقˈ بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس این کشور هفته گذشته با تقدیم درخواستی به رییس مجلس این کشور خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق و تفحص برای رسیدگی به ادعای ˈفساد مالیˈ، علیه نخست وزیر ترکیه شده بود.

در این درخواست با یادآوری این که برای بررسی ادعاهای فساد مالی و ارتشاء چهار وزیر مستعفی کابینه ˈاردوغان ˈ کمیسیون تحقیق و تفحص در مجلس تشکیل شده، آمده است: نام اردوغان نیز حداقل به اندازه این چهار وزیر مستعفی در ادعاهای فساد مالی و ارتشاء مطرح شده ولی ادعانامه ای علیه وی تنظیم و به مجلس ارائه نشده است.

حزب جمهوری خواه خلق در این درخواست با ادعای فشار قوه مجریه بر قوه قضاییه برای مسکوت گذاشتن پرونده فساد مالی در این کشور اضافه کرد: با درنظرگرفتن این موضوع احتمال تنظیم ادعانامه ای علیه اردوغان و ارسال آن به مجلس نیز بعید به نظر می رسد و با لحاظ این مساله تشکیل یک کمیسیون تحقیق و تفحص در مورد ادعاهای فسادمالی و ارتشاء نخست وزیر ترکیه ضروری است.

رییس مجلس ملی ترکیه در روزهای گذشته از حزب جمهوریخواه خلق خواستار حذف نوار صوتی منتسب به ˈاردوغان و فرزندش بلالˈ که گفته می شود در آن نوار اردوغان از پسرش خواستار مخفی کردن پول های موجود در منزل می شود، شد.

ˈبه گفته ناظران آگاه، با درنظرگیری اینکه اکثریت اعضای پارلمان در اختیار نمایندگان حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ قرار دارند، امکان طرح این استیضاح در صحن علنی مجلس بعید به نظر می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا