گوناگون

توصیه های غذایی متخصص علوم آزمایشگاهی به روزه داران

81220378 5794161

ˈ محمدعلی یگانه ˈ روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : بدن انسان تا حدود 14 ساعت بدون خوردن آب و غذا ترکیب خون را پایدار نگه می دارد ، اما هم اکنون ماه رمضان در طولانی ترین روزهای سال واقع شده که امتناع از خوردن و آشامیدن به حدود 18 ساعت می رسد و لازم است روزه داران به یک سری نکات بهداشتی در خوردن افطاری و سحری توجه کنند.

وی افزود : قند موجود در خرما و میوه ها که فروکتوز نامیده می شود ، از نوع مرکب است و دیر تجزیه می شود و چون میوه ها فیبر دارند و آب خود را به تدریج پس می دهند، از نظر تامین آب بدن در طول روز نیز مفید هستند.

این متخصص علوم آزمایشگاهی با انتقاد از برخی عادات غذایی رایج میان روزه داران ایرانی همچون خوردن زولبیا و بامیه هنگام افطاری ، تاکید کرد : این نوع شیرینی ها دارای گلوکز یعنی قند ساده هستند که به سرعت تجزیه و جذب خون می شود و مردم نباید در ماه رمضان چنین خوراکی هایی مصرف کنند.

یگانه اظهار داشت : خوردن آش رشته که رویش پیاز داغ چرب می ریزند و حلیم چرب برای ماه رمضان توصیه نمی شود و در کل ، روزه داران باید از پرخوری و بدخوری پرهیز کنند و غذایی سبک و سالم بخورند.

این متخصص علوم آزمایشگاهی یادآور شد : اگر کسی می خواهد از غذاهای چرب مثل سرشیر و خامه و کله پاچه استفاده کند، باید به مقدار کم و آن هم در هنگام سحری باشد.

وی افزود : بدن انسان برای هضم و جذب چربی ها باید ترکیبات صفراوی در روده بریزد که ترشح صفرا اغلب در هنگام صبح بیشتر است و گذشته از این کار بدنی در روز بیشتر است و چربی ها تجزیه می شود.

یگانه گفت : روزه گرفتن مشکلی در آزمایش خون ایجاد نمی کند و افراد می توانند در روزی که سحری خوردند، پیش از افطار آزمایش خون بدهند زیرا ناشتا محسوب می شوند.

وی افزود : البته در بعضی از آزمایش ها نظیر آزمایش آهن خون، علاوه بر ناشتا بودن، لازم است گرفتن نمونه خون در صبح انجام شود که شخص باید در این مورد با پزشک خود مشورت کند.ک/3

7517/1535/1654

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا