گوناگون

جایگاه ترویج کشاورزی در وزارت‌خانه ضعیف است

‌مدیر سابق ترویج جهادکشاورزی ایلام گفت: جایگاه بخش ترویج در وزارت جهاد کشاورزی ضعیف است و زمزمه‌های فاصله گرفتن این بخش از وظایف اصلی‌اش شنیده می‌شود.

خدابخش داودی‌نصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه ایلام، اظهار کرد: آزاد راه پیشرفت بخش کشاورزی وزارتخانه ترویج است، این حوزه در حال حاضر در وزارت جهادکشاورزی جایگاه ساختاری و تشکیلاتی مناسبی ندارد و در حد معاون وزیر است و در اولویت بندی‌های وزارت در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد.

وی با بیان این‌که جایگاه ترویج هرگز رو به بهبود میل نکرده است، افزود: متاسفانه در استان‌ها و بخصوص ایلام به دلایل ذکر شده جایگاه بسیار ضعیفی دارد، این در حالی است که اگر همه عوامل تولید اعم از آب، سرمایه و نیروی انسانی موجود باشد ولی دانش فنی هر فناوری به بهره‌برداران منتقل نشود و مستقر نگردد فایده ندارد و ترویج باید در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

این کارشناس ارشد کشاورزی ادامه داد: متاسفانه کار مهندسان ناظر که یک کار کاملاً اجرایی است به ترویج سپرده شده است، در حالی که تنها بخشی از کار آن مربوط به ترویج است، ترویج تنها باید مهندسان ناظر را در قالب شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی را به عنوان بازوی ترویج وارد عرصه کند، و موظف است آن بخش را تقویت کند نه این‌که به طور کامل وارد همه‌ی امور ناظران شود.

داودی‌نصر با دعوت از جامعه دانشگاهی برای ورود به مسائل ترویجی کشاورزی خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی و مدرسان کشاورزی دانشگاه باید با نقد دلسوزانه به کمک بخش ترویج در وزارت جهاد کشاورزی بیایند نه این‌که به صورت جدا و ایزوله تنها در کلاس‌های درس، تئوری‌های کشاورزی را آموزش دهند.

مدیر سابق ترویج جهادکشاورزی استان ایلام با بیان این‌که ارتباط با دانشگاهیان از آغاز وجود داشته است اما سازمان یافته نبوده است، تصریح کرد: امیدواریم این ارتباط در دوره‌ی جدید سازمان یافته‌تر شود.

داودی‌نصر با انتقاد از اینکه رتبه‌ی تولید گندم در استان از رتبه‌ی سطح زیرکشت استان در کشور پایین‌تر است، گفت: این به معنای عدم بهره‌وری و بهره‌وری بسیار پایین است.

وی از وجود مدیران دوشغله در جهاد کشاورزی استان نیز انتقاد کرد و ادامه داد: مدیران دوشغله کسانی هستند که همزمان دو پست سازمانی را اشغال کرده‌اند و مطمئناً هر دو بخش را خراب می‌کنند و امیدی به اصلاح هیچ کدام از این دو بخش با مدیریت یک نفر نیست.

داودی‌نصر ابراز امیدواری کرد، یک نیروی ارزشی و متعهد برای بر عهده گرفتن مسئولیت نظام مهندسی کشاورزی استان مطرح شده است که برای این بخش برنامه دارد و با جامعه دانشگاهی استان نیز مشورت می‌کند، با توجه به این‌که نظام مهندسی استان نیازمند یک تحول بزرگ است امید می‌رود این کار انجام گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا