گوناگون

درمن،‌ روستایی در پناه امام‌زادگان

‌در شمال شرقی خنداب به دنبال روستاهای زیبا که قدم در جاده می‌گذاری روستای درمن با مناظری جدید برای نوازش چشم خسته از تصاویر تکراری آپارتمان‌های برافراشته و ذهن کسل از روزمرگی، خودنمایی می‌کند.

در محله‌های روستا که راه می‌روی درختان کهن چند صد ساله، چشمه‌های جاری و هدیه لبخند عابرینی که از کنارم می‌گذرند، خاطر‌اتی از گذشته‌ را به یاد می‌آورد، خاطراتی که در بین ازدحام جمعیت زندگی شهری و کار طاقت‌فرسای تکراری از یاد رفته، خاطره‌ی بوی ناب زندگی که این روستا برایت تداعی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، آب و هوای نیمه‌کوهستانی روستای درمن، باغات بادام و گردوی آبادی را به وجود آورده و هوای پاک و مطبوعی را با طبیعت سرسبزش همراه کرده و در کنار همه این نعمات، وجود پنج امام‌زاده که گویی این روستا را در حریم خود گرفته‌اند، حس امنیتی عمیق را به زائران و گردشگران هدیه می‌دهند.

رضا روستایی، باستان‌شناس در خصوص این ویژگی درمن گفت: در پنج سوی روستای درمن پنج امامزاده واقع شده است.

وی از نوع معماری بقاع متبرکه این امامزادگان سخن به میان آورد و افزود: معماری این بقاع هم شکل بوده و از خشت و سنگ ساخته شده‌اند. گنبد امامزاده پیر معصوم(ع) نوع معماری رک را داراست و گنبد امامزاده پیرالعباء از نوع نیم کروی برگرفته از هنر معماری بومی است.

این محقق آثار باستانی بیان کرد: کنار بقعه‌ی یکی از این امام‌زادگان به نام «پیر مسئله» چشمه آبی جاری است که به محله کنار ان سرازیر می‌شود و به همین علت نام این امام‌زاده به زبان محلی پیچه‌شور یا کوچه‌شور گفته می‌شود.

وی به آثار باستانی موجود در این روستا اشاره و اظهار کرد: کتیبه‌ و سنگ قبری 700 ساله در این روستا کشف شده است که به جهت محفوظ ماندن از آسیب و سرقت محل دقیق را نمی‌توان عنوان کرد.

روستایی اضافه کرد: به علت وجود چند امامزاده در این روستا و نیز امامزاده‌های دیگر در نزدیکی این منطقه احتمال وجود راهی کاروان‌رو در گذشته‌های خیلی دور از ذهن نیست که البته اثبات این موضوع نیاز به بررسی‌های کارشناسانه دارد.

براساس این گزارش، پوشش‌های رٌک که تقریبا مختص امامزاده‌ها، آرامگاه‌ها و میل مقبره‌هاست، در اوج شکوه و زیبایی اجرا شده و از نظر تاریخی نیز قدمت گنبدهای رک گسسته موجود در ایران، دومین گونه ساختمانی از گنبدهای موجود در جهان و بعد از گنبدهای یک-پوسته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا