Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ساخت بزرگ‌ ترین تلسکوپ نوری جهان در شیلی کلید خورد

بزرگ‌ ترین تلسکوپ نوری جهان در حالی در کشور شیلی ساخته خواهد شد که  تلسکوپ‌ های نوری یا اپتیکی انواعی از دوربین‌ های رصد ستارگان و اجرام فضایی هستند که با استفاده از نور رسیده به آن ها ، کار می‌کنند و حالا نیز پس از سال‌ ها بررسی و پژوهش درباره مکان‌ یابی و دیگر جزئیات فنی این تلسکوپ نوری بسیار بزرگ سوپر تلسکوپ ELT ، بدون هیچ کسری بودجه و بدون عقب‌ماندگی از برنامه ، به مرحله ساختمان‌سازی رسیده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

بزرگ‌ ترین تلسکوپ نوری جهان که قرار است بر اساس برنامه‌ها در سال ۲۰۲۴ آسمان را زیر نظر بگیرد زمان زیادی برای ساخت این تلسکوپ درنظر گرفته شده است اما وقتی بدانیم که عدسی چشمی یعنی بخشی که قرار است نور را از آسمان جمع کند، قطری معادل ۴۰ متر دارد، به ابعاد ساختمان مورد نیاز برای آن پی‌خواهیم برد.

بزرگ‌ ترین تلسکوپ نوری جهان

بد نیست بدانید که بزرگ‌ ترین تلسکوپ نوری جهان می‌ تواند کهکشان‌ های نسبتا نزدیک به زمین را رصد کند و ضمن کشف ویژگی‌ های تازه از آن ها ، به‌دنبال سیاراتی که تاکنون از چشم ما دور بوده‌اند بپردازد. تلسکوپ عظیم در کشور شیلی ساخته می‌شود و پس از مرحله نخست که در سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری می‌رسد، فاز دوم عملیاتی شدن را با آغاز ساختمان دومین مجموعه خود آغاز کرد که آن نیز چند سال به‌طول می‌انجامد. در این مدت تلسکوپ با توانی کمتر از حداکثر نوردهی خود کار می‌کند اما پس از آن احتمالا برای سال‌های طولانی، بزرگترین و دوربین‌ترین دوربین روی کره زمین خواهد ماند.

در خصوص مشخصات فنی بزرگ‌ ترین تلسکوپ نوری جهان نیز توضیحات مختصری ارائه شده از جمله نسبت ابعاد عدسی‌های شیئی و چشمی به یکدیگر و همچنین نسبت بزرگی و بزرگنمایی آیینه‌ های کروی به‌ کار رفته در تلسکوپ ، تعیین‌کننده میزان دقت و بزرگ‌ نمایی و البته پوشش آن ها از فضای بی‌کران است و البته برخلاف سایر تلسکوپ‌های ساخته شده تا به امروز، ELT از نوع تطبیقی بوده و می‌تواند تلاطم ناشی از اثرگذاری اتمسفر را اصلاح کند؛ بنابراین با ساخت این سوپر تلسکوپ، مهندسی ساخت تلسکوپ‌ها به سطح بسیار بالاتری ارتقا پیدا خواهد کرد.

بزرگ‌ ترین تلسکوپ نوری جهان

بزرگ‌ ترین تلسکوپ نوری جهان یا همان سوپر تلسکوپ ELT توسط رصدخانه جنوبی اروپا ESO که یک شرکت بین‌المللی مورد حمایت شورای تاسیسات فناوری و علوم بریتانیا است ساخته می‌شود و قرار است در شمال شیلی و بر روی قله‌ای به ارتفاع ۳ هزار و ۴۶ متر قرار بگیرد. دانشمندان دانشگاه آکسفورد، نقش بسیار مهمی را در این پروژه ایفا می‌کنند و مسئولیت طراحی و ساخت اسپکتوگراف یا طیف‌نگار این سوپر تلسکوپ موسوم به هارمونی Harmoni را بر عهده دارند. این ابزار فوق‌العاده دقیق قادر است به صورت همزمان ۴ هزار تصویر با رنگ‌های کاملا متفاوت را تهیه کند.

منبع  deutsche welle

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا