گوناگون

جایگاه روابط عمومی ها در سلامت مردم از دیدگاه وزیر بهداشت

81208718 5773671

به گزارش ایرنا از اعلام عصر جمعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر ˈسید حسن هاشمی ˈ در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور افزود : روابط عمومی ها برای ارتقای سلامت مردم پتانسیل بالایی دارند بنابراین باید از این ظرفیت غافل نشویم.

وی با اشاره به اینکه، ارایه خدمات پیشگیرانه و ارتقای فرهنگ سلامت، یکی از سیاست ها و راهبردهای وزارت بهداشت است، اظهار داشت: در این میان تلاش برای ارتقای سطح آگاهی سلامت جامعه از وظایف محوری روابط عمومی ها به حساب می اید.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه، هزینه کردن در حوزه روابط عمومی اسراف منابع نیست بلکه یک نوع سرمایه گذاری است، خاطر نشان کرد : روابط عمومی وظایفی چون اطلاع رسانی ، پاسخگویی و شناخت افکار عمومی را بر عهده دارد و در پی آن است تا با پیشگیری از تهدید ها، بهترین استفاده را از فرصتها برای تحقق اهداف وزارتخانه در خدمت به مردم ببرد.

به گفته وی، روسای دانشگاه های علوم پزشکی با داشتن چنین ظرفیتی می توانند در اجرای هر چه بهتر طرح تحول نظام سلامت ایفای نقش کنند.

** خانه های بهداشت با فکر و ایده ای نو

وزیر بهداشت در خصوص چگونگی اجرای بسته های خدمتی در حوزه بهداشت،طراحی خانه های بهداشت با فکر و ایده های نو و مطابق با شرایط امروزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: خانه های بهداشت عمدتا مربوط به سالها پیش و قدیمی است بنابراین بهتر است با بهره گیری از ایده های جدید طراحی شوند.

** طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

هاشمی در خصوص اجرای بسته خدمتی مربوط به ماندگاری پزشکان در مناطق محروم گفت: در اجرای این طرح، هیچ گونه تحمیل و اجباری برای تعطیلی مطب ها وجود ندارد و صرفاً با درنظر گرفتن امتیازات ویژه برای کسانی که می خواهند مشمول طرح شوند در چارچوب قانون عمل می شود.

وی تاکید کرد: با اجرای این بسته خدمتی، تنها صدور هر گونه پروانه مطب برای پزشکان متخصص و فوق تخصص که از هم اکنون مشمول طرح نیروی انسانی می شوند، غیرمجاز است، پر واضح است که همه ما باید متعهد به اجرای قانون باشیم.

هاشمی خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: در مورد پزشکانی که پروانه مطب آنها اعتبار دارد، موضوع متفاوت است، آنها مجاز هستند به فعالیت خود در مطب ادامه دهند، آن گروه از پزشکان هم که خود مایلند از مزایای طرح برخوردار شوند، به آنها فرصت دهید که ضمن بررسی های لازم به این باور برسند که اجرای طرح استمرار دارد و سپس مطب خود را به کلینیک ویژه که شرایطی مشابه به مطب دارد منتقل نموده و مشمول طرح شوند.

** توجه به حاشین نشین ها

وی با ابراز امیدواری در انجام موفقیت آمیز بسته شهرهای زیر 20 هزار نفر و رسیدگی به حاشیه شهرها گفت: در کنار ارائه خدمات باید بر کیفی بودن کار نیز توجه ویژه داشت و نظارت در اجرای برنامه بسیار اهمیت دارد، باید با وسواس بیشتری تصمیم گیری شود و باید بدانند این کار یک ضرورت برای کشور است.

هاشمی اظهار داشت: تعهد مسئولین و معاونین وزارتخانه در امر سلامت بسیار مهم است که اگر در استانها روسای دانشگاه ها به این تعهد پایبند باشند، کار مهمی صورت گرفته و اگر باور کنند کار اصلی آنها، نظام شبکه و استقرار نظام ارجاع و در کنارش توانمند کردن مردم برای توجه به سلامتی است می تواند به کشور در جهت تحولی که انتظار می رود کمک کننده باشد.

وی تاکید کرد: در راستای اقداماتی که برای حفظ سلامت مردم انجام می شود به همکاری نمایندگان، استانداران و ائمه جمعه و جماعات و مسئولین محلی نیازمندیم .

** ترمیم برنامه پزشک خانواده

هاشمی با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران گفت: الگویی باید در این دو استان عملیاتی شود تا با ایجاد یک فضا همه نمایندگان و فرمانداران آرزوی اجرای آن را در استان های دیگر داشته باشند و از برکات طرح پزشک خانواده برخوردار شوند.

وی آموزش مدیران، پزشکان و ماماها را مورد تاکید قرار داد و گفت: طرح تحول یک نظارت مداوم می خواهد.

**طرح تحول سلامت مربوط به کل نظام است

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در طراحی بسته های خدمتی و اجرای طرح تحول در حوزه بهداشت شروع خوبی داشته اید، گفت: وزارت بهداشت در سالهای قبل همیشه به بی کفایتی متهم می شد اما اجرای این طرح بزرگ و افزایش رضایتمندی مردم این ذهنیت را از بین برده است.

وی ابراز امیدواری کرد همت مضاعف متولیان اجرای طرح تحول سلامت پایدار بماند و اعتماد ایجاد شده خدشه دار نشود زیرا این طرح متعلق به کل نظام است و ناکامی در آن به کل نظام آسیب می زند.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه، استقلال دانشگاه ها ضامن بقا و توسعه آنهاست، افزود: ما وظیفه حمایتی از روسای دانشگاه ها را به عهده داریم و اگر احیانا سخت گیری هایی اعمال می شود صرفا برای ایجاد نظم و انسجام در انجام امور محوله است.

** اعتبارات را مدیریت کنید

وی به روسای دانشگاه ها گفت: اعتباراتی که به دانشگاه ها تعلق می گیرد مدیریت کنید و اعتبارات حوزه بهداشت را صرفا در همین حوزه هزینه و الزامات طرح را اجرا کنید.

دکتر هاشمی همکاری با بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد وگفت: با بخش خصوصی رفتاری محترمانه و منصفانه ای داشته باشید.

** تاکید بر اصلاح نظام پرداخت

هاشمی با تاکید بر توجه به نظام پرداخت ها گفت: در اجرای این طرح باید بر نظام پرداخت به تیم سلامت مورد توجه قرار گیرد بخصوص کادر پرستاری که باید در این طرح دیده شود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در اجرای این طرح ملی از ظرفیت روابط عمومی ها غافل نشوید و از این فرصت برای سلامت مردم نهایت استفاده را ببرید.

وی در پایان با یاد کردن از دکتر علی شریعتی به مناسبت سالگرد درگذشت وی اظهار داشت : دکتر شریعتی نه تنها عاشق اسلام و اهل بیت بود بلکه در کنار شهید مطهری نقش ویژه ای در دعوت نسل جوان به اسلام و معنویت داشت، وی یک روشنفکر مذهبی و یک تاریخ شناس ادیب و معلمی دلسوز برای نسل جوان بود.

اجلاس روسا، معاونین بهداشتی، توسعه مدیریت و منابع و مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور روز گذشته در وزارت بهداشت آغاز به کار کرد و امروز (جمعه) به کار خود پایان داد.

این اجلاس با هدف برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشت برگزار شد.

اجتمام**1880**1436

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا