گوناگون

جزئیات حفاری‌های غیر مجاز کشف شده در نقده

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: حفاری های غیر مجاز در تپه باستانی «قالا باشی» نقده کشف شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، «جلیل جباری» در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه متأسفانه حفاری‌های زیادی در تپه «قالا باشی» نقده با هدف چپاول آثار تاریخی انجام می‌شود، افزود: این تپه با قدمت تاریخی 3000 ساله پیش از میلاد در سال‌های اخیر به‌علت توسعه‌ی شهری و مدیریت شهری مورد تخریب افرادی قرار گرفته که کشف آثار تاریخی آن منطقه را خواستارند.

وی با اشاره به اینکه در یک ماه اخیر در پی گزارش‌های مردمی 2 مورد حفاری غیر مجاز در تپه قالاباشی با نقشه از پیش تعیین شده و سازمان‌یافته شناسایی شده است، افزود: 2 حفاری غیر مجاز نیز در اطراف این تپه شناسایی شده است که افراد سودجو از داخل خانه‌های مسکونی تونل‌هایی زیرزمینی به این مکان تاریخی حفر کرده بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: برخی کارکنان ادارت نیز به افراد متخلف در حفاری اطلاعاتی در راستای حفاری تونل ارایه داده بودند.

به‌گفته‌ی جباری، قطر و ارتفاع این تونل به ترتیب 5/1 و 26 متر است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه هیچ گونه آثار تاریخی به سرقت نرفته است، خاطرنشان کرد: حفظ،نگهداری و تأمین اعتبارات برای فنس‌کشی و نصب دوربین در این تپه از مشکلات مهم پیش‌روی این اداره است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: آثاری که از این تپه کشف شده مربوط به دوره‌ی هزاره‌ی 4 پیش از میلاد است که این آثار شامل تکه‌های سفالی، آجرهای لعابی و سکه‌های ساسانی و بیزانس است.

جباری افزود: اختلاف شهرداری نقده و مسئولان میراث فرهنگی این شهرستان بر سر تخریب این تپه از مشکلات اساسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان است.

وی هم‌چنین در بخشی از سخنانش با بیان اینکه حفاری انجام شده در جنوب این تپه توسط شهرداری عمدی بوده است، خاطرنشان کرد: شهرداری این شهرستان با آگاه بودن به تخلف خود در اقدامی تأمل برانگیز، شکایتی نیز علیه اداره کل میراث و فرهنگی داشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا