Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

جلبک‌ زیست تخریب پذیر جایگزینی سبز برای تولید بطری‌های پلاستیک ؟

پژوهشگران این روزها بیشتر از گذشته در تلاشند تا بتوانند راهکاری برای جلوگیری از تولید ظروف پلاستیکی و انباشته بی رویه آن در طبیعت جلوگیری کنند. در این میان  یک طراح ایسلندی الاصل بنام «آری جانسون» دست بکار شده و توانسته یک بطری آب از جلبک های زیست تخریب پذیر بسازد که بعد از مصرف آب در کمترین زمان ممکن تجزیه می شود. با میهن پست همراه شوید.

این در حالی است که بطری‌های آب پلاستیکی برخلاف قیمت کمی که دارند هزینه بالایی روی دست محیط زیست می گذارند. چرا که این بطری های پلاستیکی تا هزار سال در محیط زیست تجزیه نمی شوند.

در واقع حقیقت تلخ و نگران کننده در این خصوص این است که حداقل نیمی از این بطری ها فقط و فقط یکبار مصرف می شوند و بدون استفاده مجدد در طبیعت رها می شوند. حال یک طراح ایسلندی زبان بنام «آری جانسون» دست بکار شده و توانسته یک بطری آب از جلبک های «زیست تخریب پذیر» بسازد.

جانسون طراح و سازنده بطری‌های تجزیه پذیر می گوید: «اعتقاد دارم یک نیاز واقعی برای پیدا کردن جایگزینی برای مقادیر بالای پلاستیکی که بشر تولید، مصرف و تبدیل به زباله می کند، وجود دارد. چرا ما باید از موادی استفاده کنیم که صرفا صدها سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شوند، درحالیکه ما فقط چند لحظه برای نوشیدن از آنها استفاده می کنیم.»
جلبک‌ زیست تخریب پذیر و جایگزین سبز برای تولید بطری‌های پلاستیک که راهکار جانسون برای حل این حجم از آلودگی پلاستیکی است «آگار» نام دارد « آگار ماده ای ژلاتینی است که از نوعی علف دریایی (بدون ساقه و برگ) بنام آلگائه در نواحی آسیای شرقی بدست می آید».

البته کشف و پی بردن به کاربرد آگار به سال ۱۹۵۰ بر می گردد، هنگامی که یک مهمانخانه دار ژاپنی فراموش کرد بود که ظرف غذای خود را که حاوی سوپ بود تمیز کند و ظرف را در هوای سرد به حال خود رها کرد، صبح روز بعد مشاهده کرد که درون ظرف یک ماده ژل مانند بدست آمده است. از اواخر قرن نوزدهم تا به امروز در آزمایشگاه های میکروبیولوژی از این روش برای جداسازی مولوکول‌ها استفاده می شود.

برای تهیه یک بطری از «آلگائه» جانسون پودر آگار را با آب ترکیب کرد. نتیجه آن یک ماده ژله ای و لرزان بود. جانسون ماده بدست آمده را پیش از ریختن در قالبی سرد، گرم کرد. قالب در داخل محفظه ای از آب سرد (آب صفر درجه) تا زمانی که آگار شکل بطری بخود بگیرد در حال چرخش بود. تنها پس از چند دقیقه از این فرآیند سردسازی، بطری آماده استفاده بود.
جالب ایت بدانید که بطری آلگائه، تازماینکه درونش آب باشد حالت خود را نگه می دارد و پس از تخلیه، فرآیند تجزیه بسرعت آغاز می شود. این بطری یک جایگزین کاملاً طبیعی برای پلاستیک است. جانسون حتی معتقد است که می توان این بطری را خورد البته اگر به طعم آن عادت کرده باشید! از آگار اغلب بعنوان یک جایگزین گیاهی برای ژلاتین در مناطق بیابانی استفاده می شود. این ماده هیچ ضرری برای انسان و طبیعت ندارد.

منبع: dezeen

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا