گوناگون

حافظ سبک شعر خود را از حکیم نزاری گرفته است

به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام علی رضایی ظهر چهارشنبه در نخستین همایش ملی نقد و تحلیل زندگی، شعر و اندیشه  حکیم نزاری قهستانی که در دانشگاه ملی بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه یکی از بزرگانی که شخصیت او مورد غفلت قرار گرفته حکیم نزاری است.

وی تصریح کرد: حکیم نزاری غیر از بحث معنوی به عنوان یک مسلمان جزء سرمایه های ما بوده و اهمیت او در درون خودش به اندازه ای است که سعدی شیرازی به خاطر نزاری دو بار به بیرجند آمده و درس‌های بزرگی از او می‌گیرد و حافظ نیز سبک و روش خود را از نزاری اخذ می‌کند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: حکیم نزاری متاسفانه در در دوره حاکمیت اهل سنت متعصب، تحت فشار شدیدی بوده است و آنها سعی در از بین بردن وی داشتند تا ابهت حکیم نزاری را از بین ببرند.

رضایی ادامه داد: این در حالی است که ما در سراسر دیوان حکیم نزاری عشق به اهل بیت را می بینیم  و خودش در مورد تربیت خانوادگی می‌گوید که پدرم مرا عاشق اهل بیت(ع) کرد.

وی گفت: در این راستا برخی دلیل آورده‌اند که نزاری در مورد تاویل و ظاهر صحبت کرده و این موضوعات به اسماعیلی بودن وی برمی‌گردد در حالیکه بحث تاویل یکی از مقدمات محکم شیعه استو به کارگیری چنین اصطلاحاتی به هیچ عنوان دلیل محکمی بر اسماعیلی بودن شاعر نیست.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان کرد: حکیم نزاری در شرایطی زندگی می کرده که قادر به ابراز عقیده نبوده است.

رضایی بیان کرد: حکیم نزاری قهستانی شخصیتی بوده که به سلاطین اعتنایی نداشته و زندگی خود را به سختی گذرانده است.

وی متذکر شد: ما به خاطر وجود افرادی مانند حکیم بزرگوار، در کشور سابقه خوبی داریم چون کسی مانند این حکیم، قرن‌ها پیش عشق به اهل بیت داشته و در راه حفظ عقیده خود بسیار استقامت به خرج داده است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه حکیمیه ما می‌توانست الان مانند حافظیه یا سعدیه باشد، یادآور شد: اینک شیراز به خاطر این بزرگان مورد توجه قرار گرفته و ما با برگزاری چنین همایش‌هایی فرهنگ دیرینه خود را احیا می‌کنیم.

رضایی تاکید کرد: اگر نخبگان جامعه متوجه اهمیت وی شوند و به آثار حکیم نزاری توجه کنند خود این فرهنگ‌سازی می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا